Zabawa „Poszukiwacze działań” jest propozycją, którą można wykorzystać w każdej grupie wiekowej. Jej formuła jest łatwa, dlatego zasady zrozumieją nawet przedszkolaki. Odrobinę więcej pracy wymaga ona od nauczyciela, zakłada jednak możliwość zaangażowania uczniów w przygotowanie wspólnej zabawy. Jest to idealny pomysł na utrwalenie poznanego materiału. Dzięki grze „Poszukiwacze działań” możemy doskonalić umiejętności matematyczne przede wszystkim w zakresie znajomości kolejności wykonywania działań oraz dodawania i odejmowania.

Przygotowanie do zabawy:

  • karty z wynikami

Każdy wynik powtarza się 3-4 razy. Dla grupy 24-osobowej przygotowujemy 6 różnych wyników. W przypadku dzieci przedszkolnych polecam przygotować w poznanym zakresie liczmany, ja z grupą 6-latków przygotowałam liczmany od 7 do 14.

  • karty z działaniami

Do każdego wyniku należy przygotować około 40 działań. W przypadku 6 różnych wyników przygotowujemy 240 działań. Każde działanie zapisane jest na oddzielnej karcie. Dzieci mogą samodzielnie przygotować karty z działaniami. Wówczas każde dziecko losuje kartę z wynikiem i wymyśla 10 różnorodnych działań, każde zapisuje na oddzielnej karteczce.

W przypadku dzieci przedszkolnych należy przygotować karty, które przedstawiają przedmioty w określonej liczbie, np.: przygotowujemy 25 kart, na których jest narysowanych np.: po 10 różnych przedmiotów; na jednej karcie 10 jabłek, na drugiej 10 samochodów itp.

Przebieg zabawy:

Przed rozpoczęciem zabawy nauczycielka rozkłada na podłodze karty z działaniami. Karty ułożone są działaniem do dołu.
Każdy uczestnik losuje kartę z wynikiem. Następnie dzieci poszukują działań, które będą odpowiadały rozwiązaniu, który mają. Należy zdobyć jak najwięcej działań. Kilkoro dzieci szuka działań do tego samego rozwiązania/wyniku.
Jeśli dziecko znajdzie pasujące do wyniku działanie, zabiera je ze sobą/odkłada na swój stolik. Jeśli działanie nie pasuje, odkłada je na podłogę.

Przebieg zabawy, kiedy dzieci przygotowują karty z działaniami

Każde dziecko losuje kartę z wynikiem. Wyniki te powtarzają się 3-4 razy.
Dzieci przygotowują 10 różnorodnych działań do wylosowanego wyniku. Każde działanie zapisują na oddzielnej kartce. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, zwraca uwagę, aby proponowane działania były dostosowane do grupy, żeby nie były za łatwe, ani za trudne, a także, aby były bezbłędne. Kiedy działania są przygotowane, należy rozłożyć je na podłodze.
Następnie dzieci odkładają swój wynik i ponownie losują kartę z rozwiązaniem (wynikiem). Musi być on różny od tego, do którego układali działania. Dalszy przebieg zabawy jest taki sam jak w przypadku wersji, kiedy przygotowuje ją nauczyciel.

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

To Top ↑