Jakiś czas temu koleżanka po fachu zapytała mnie o to, jakie są najczęściej wykorzystywane przeze mnie pomoce dydaktyczne. Oczywiście jedną z pierwszych, która nasunęła mi się na myśl, były karty obrazkowe – flashcards. Jednak po chwili namysłu doszłam do wniosku, że chociaż flashcards często pojawiają się na moich lekcjach, nie jest to pomoc uniwersalna. Do każdego bowiem tematu wykorzystujemy inny ich zestaw. Czy zatem taka odpowiedź by się liczyła? Być może, a jednak te rozważania skłoniły mnie do zastanowienia się ponownie nad tymi uniwersalnymi, czyli faktycznie najczęściej wykorzystywanymi i wyjątkowo ucieszyłam się, kiedy doszłam do wniosku, że to cała masa pomocy z odzysku!

PUDŁA, PUDEŁKA I PUDEŁECZKA

To coś, bez czego większość moich zajęć w zasadzie nie mo- głaby się odbyć. Jeżeli sami od dłuższego już czasu pracujecie z dziećmi, zapewne też dorobiliście się niezłej kolekcji różnego rodzaju mystery boxes. Nie ma bowiem nic, co działa na małych uczniów lepiej niż to, co jest ukryte! A ukrywać najfajniej właśnie w pudełkach. Poza takim tradycyjnym ich wykorzystaniem, mamy jeszcze wiele innych możliwości:

Zamień mystery box na magic box!

Czyli super pomysł na wprowadzenie podczas zajęć odrobiny „magii”. Przygotuj sobie flashcards lub przedmioty, które chcesz schować do tajemniczego-magicznego pudełka oraz kawałek materiału, który ułożysz na dnie. Musi być na tyle duży, by zakryć je całe. Na nim ułóż karty lub wybrane przedmioty i jeszcze przed zajęciami sprawdź, czy będzie coś słychać w momencie potrząsania pudełkiem. Jeżeli nie, to świetnie! Jeżeli tak, dołóż więcej materiału lub spróbuj ułożyć karty/przedmioty w inny sposób. Podczas zajęć zaprezentuj uczniom tak przygotowane pudełko, potrząśnij nim mocno (oczywiście nie za mocno; w razie potrzeby musisz uruchomić swoje zdolności aktorskie i sprawiać wrażenie wkładania w potrząsanie większej mocy, niż w rzeczywistości). Za pomocą gestów, mimiki oraz prostych zwrotów zwróć uwagę dzieci na to, że nic nie słychać, a zatem pudełko zapewne jest puste. Następnie zaproponuj im wypowiedzenie magicznego zaklęcia Abracadabraa, abracadee, 1, 2, 3!, po czym uchyl pokrywkę pudełka (nie otwieraj go całkiem, nie pokazuj wszystkiego, co znajduje się w środku) i wyciągnij z niego pierwszą kartę lub pierwszy przedmiot. Powtórz z pozostałymi. Jest to świetny sposób na urozmaicenie prezentacji słownictwa, szczególnie w grupach przedszkolnych.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

Zaloguj     Zamów prenumeratę

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 11  Strona 12  Strona 13  Strona 14

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

To Top ↑