Istnieje mnóstwo gier i zabaw językowych, które nie wymagają niczego poza podstawowym wyposażeniem każdej klasy, tj. tablicy i czegoś do pisania. W tym artykule znajdziecie kilka moich ulubionych gier tablicowych dla klas I–III, które są bardzo angażujące i do których, jestem pewna, będziecie wracać nie raz.

Zadania ukryte pod numerami

Oto zabawa, którą wymyśliłam przed zajęciami powtórkowymi, a do której bardzo często wracam z różnymi grupami wiekowymi, modyfikując jedynie zadania. Jest to gra tablicowa, a do jej przeprowadzenia potrzebne są jedynie: tablica, kreda/pisaki, kartka papieru i długopis na nasze notatki. Przed zajęciami na kartce papieru piszemy liczby od 1 do 20, a do każdej z nich przyporządkowujemy jedno zadanie, które uczniowie, pracujac w grupach, będą musieli wykonać. W tym momencie wybieramy elementy, które chcemy powtórzyć i poćwiczyć na zajęciach. Mogą to być różne działy słownictwa, budowanie krótkich wypowiedzi ustnych, gramatyka, podawanie czasu, liczebniki, liczba mnoga, czasowniki w czasie przeszłym itp. Obok każdego zadania piszemy liczbę punktów, które za jego poprawne wykonanie zdobędzie drużyna. Liczba punktów zależy od stopnia trudności zadania i może wahać się np. od 1 do 4 punktów. Zanim przejdę do opisania całej procedury zabawy, chciałabym, abyście popatrzyli na przykładowe zadania, które wymyśliłam dla jednej z klas, którą uczę. Na mojej liście znalazły się bardzo zróżnicowane zadania, od statycznych po dynamiczne. Przejdźmy do przebiegu zabawy. Uczniów dzielimy na mniejsze grupy, maksymalnie 6-osobowe. Na tablicy piszemy liczby od 1 do 20. Każda drużyna kolejno wybiera jedną liczbę, nauczyciel przekreśla ją na tablicy i czyta zadanie, które uczniowie z danej grupy będą musieli wykonać. Kwestią, którą trzeba uzgodnić przed zabawą, jest to, czy drużyna może wykonać zadanie razem, czy też musi wybrać przedstawiciela swojej drużyny, który zrobi to sam. Nauczyciel informuje uczniów, ile punktów mogą zdobyć za poprawnie wykonane zadanie. Jeśli drużyna nie popełni żadnego błędu i zadanie zostanie ukończone, nauczyciel, obok nazwy grupy, zapisuje na tablicy zdobyte przez nich punkty. Jeśli drużyna nie wykonana zadania prawidłowo lub do końca, nie zostają przyznane im punkty, a zadanie przepada.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

Zaloguj     Zamów prenumeratę

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 23  Strona 24  Strona 25

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Pomysły na 4 pory roku

Chyba my wszyscy – nauczyciele języków obcych uwielbiamy flashcards. Ostatnio już nie tylko intensywnie wykorzystujemy je na zajęciach, ale także tworzymy własne, co sprawia dużą radość,...

Czytaj więcej
To Top ↑