• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

Warto od samego początku przyzwyczaić dzieci do porozumiewania się z nauczycielem po angielsku i już na pierwszych lekcjach wprowadzić potrzebny materiał. Potem należy konsekwentnie pilnować, aby znane im słowa wplatać w wyrażenia, a nawet zdania opisujące czynności i polecenia na zajęciach. Uczniowie lepiej zapamiętają wprowadzane pojęcia, jeśli skojarzą je z najbliższym otoczeniem, czyli ich salą oraz własnymi przyborami. Proponuję scenariusz zajęć, podczas których uczniowie najpierw poznają słownictwo, a następnie zrobią zdjęcia własnej sali lekcyjnej oraz przyborów szkolnych i na ich podstawie w PowerPoint przygotują prostą prezentację zawierającą napisy po angielsku. Zajęcia zaplanowane są na 45 minut, w tym czasie nie uda się jednak zaprezentować twórczości uczniów, dlatego kolejna lekcja powinna być poświęcona na pokazanie i omówienie wykonanych prezentacji. Będzie to zarazem świetne utrwalenie materiału. Na takich zajęciach najwygodniejsze będą tablety, gdyż łatwo jest nimi zrobić zdjęcia. Możecie spróbować przeprowadzić zajęcia z wykorzystaniem laptopów, to będzie jednak wymagało przesyłania zdjęć zrobionych telefonem oraz linków do ćwiczeń.

My classroom 45 min

 

CEL OGÓLNY: uczeń zna słownictwo służące do opisu sali lekcyjnej i przyborów szkolnych.

 

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • rozumie angielskie nazwy wybranych przedmiotów w sali lekcyjnej oraz przyborów szkolnych,
  • potrafi prawidłowo zapisać 10 wybranych wyrazów,
  • współpracuje w grupie,
  • organizuje czas pracy i doprowadza zadanie do końca,
  • przygotowuje prezentację na temat sali lekcyjnej i przyborów szkolnych z wykorzystaniem programu PowerPoint zgodnie z podanymi kryteriami sukcesu.

 

FORMY PRACY:

  • praca indywidualna, praca zbiorowa z całą klasą oraz w grupach.

 

METODY PRACY:

  • metoda projektu, prezentacja, gra dydaktyczna.

 

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:

  • tablety z dostępem do internetu (po 1 dla ucznia, jeśli jest to niemożliwe – po 1 dla grupy),
  • tablica interaktywna lub ekran i rzutnik, narzędzia informacyjno-komunikacyjne: aparat fotograficzny w tablecie, program PowerPoint.

 

Przebieg zajęć

 

Przedmioty w sali (10 min)

Nauczyciel rozpoczyna lekcję od przywitania się oraz podania celu zajęć. Następnie zapoznaje uczniów z nazwami wybranych przedmiotów w sali – można wykorzystać do tego celu karty obrazkowe lub wyrazowe, ale skoro podczas tej lekcji uczniowie będą korzystać głównie z narzędzi informacyjno-komunikacyjnych, wykorzystajcie do tego celu aplikację Educaplay. Możecie skorzystać z gotowego ćwiczenia lub wykonać własne, jeśli potrzebujecie innego zestawu słów do nauczenia. W ćwiczeniu Classroom objects, do którego kod QR znajdziecie poniżej, uczniowie zapoznają się najpierw z prezentacją zapisu słów połączoną z wymową: na zdjęciu w odpowiednich miejscach pojawiają się wyrazy, i jednocześnie słychać nagranie. W prawym dolnym rogu znajdują się przyciski Next i Previous, na które klikamy, aby przewijać słowa. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenie. Jest to Map Quiz, ale zamiast mapy wykorzystane zostało przykładowe zdjęcie sali lekcyjnej z zaznaczonymi punktami i odpowiadającymi im nazwami: słowo pojawia się na górze ekranu, a uczeń musi kliknąć w odpowiedni kwadracik. To ćwiczenie każdy uczeń powinien wykonać indywidualnie. Najwygodniej jest udostępnić uczniom do zeskanowania kod QR, na który został zamieniony link do ćwiczenia.

  

 

Zeskanujcie kod, aby skorzystać z gotowego ćwiczenia Classroom objects. 

Przybory szkolne (5 min)

Nauczyciel zapoznaje uczniów z nazwami najczęściej używanych przyborów szkolnych. Możecie przygotować własne ćwiczenie lub skorzystać z gotowego (kod znajduje się poniżej). Tym razem to łączenie wyrazów ze zdjęciami (Matching Columns). Uczniowie wykonują ćwiczenie indywidualnie, klikając na wyraz, a następnie na pasujące do niego zdjęcie. Jeśli para jest prawidłowo dopasowana, pojawi się zielona linia łącząca oba elementy. Jeśli uczeń popełnił błąd, oba elementy podświetlają się na czerwono, a uczeń próbuje jeszcze raz.

 

 

Zeskanujcie kod, aby skorzystać z gotowego ćwiczenia School Supplies. 

 

Prezentacja PowerPoint (25 minut)

Nauczyciel przedstawia uczniom zadanie główne oraz kryteria sukcesu. Zadaniem uczniów jest przygotowanie w grupach prezentacji PowerPoint, która będzie zawierała zdjęcia ich sali lekcyjnej i przyborów szkolnych wraz z ich nazwami w języku angielskim (poznanymi wcześniej podczas ćwiczeń).

 

Kryteria sukcesu:

  • robię zdjęcia tabletem i wstawiam je do prezentacji,
  • prezentacja zawiera przynajmniej 10 wybranych słów, po 5 z każdej kategorii (sala lekcyjna i przybory szkolne),
  • prezentacja składa się z dowolnej liczby slajdów,
  • wyrazy są prawidłowo napisane w języku angielskim.

 

Następnie nauczyciel dzieli uczniów na 3–4 osobowe grupy poprzez losowanie. W razie potrzeby pokazuje, jak skorzystać z aparatu w tablecie.

 

TIP Jeśli uczniowie będą robili prezentację po raz pierwszy, na tę część lekcji należy przeznaczyć nieco więcej czasu i pokazać uczniom na monitorze/ekranie, jak uruchomić program PowerPoint, jak wybrać szablon, wstawić do prezentacji zdjęcie oraz pole tekstowe, jak dostosować kolory i ewentualnie dodać animację.

 

 

Uczniowie pracują w grupach wykonując zadanie. Każda grupa tworzy prezentację na tablecie. Mogą w tym czasie swobodnie przemieszczać się po sali, aby robić zdjęcia. Warto im jednak przypomnieć, że nie wolno fotografować ludzi, tylko przedmioty. Aby ułatwić uczniom pracę, warto udostępnić listę wprowadzonych słów, najlepiej w formie prezentacji PowerPoint, aby mogli przy okazji zobaczyć, jak taka prezentacja wygląda. Wszystkie słowa powinny być zawarte na jednym slajdzie, aby uczniowie cały czas mieli do nich dostęp. Można napisać słowa z tłumaczeniem, ale w ten sposób uczniowie mniej się nauczą, niż wtedy, gdy udostępnimy im tylko zapis angielski, aby musieli wspólnie przypomnieć sobie, co te słowa oznaczają.

 

Jeśli wykorzystaliście podane wyżej ćwiczenia Educaplay, możecie również skorzystać z podanej listy słów – zeskanujcie kod. 

 

PODSUMOWANIE (5 minut)

 

Nauczyciel prosi, aby uczniowie opowiedzieli, co było dla nich trudne, a co im się szczególnie podobało. Następnie uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają, ile słów udało im się podczas lekcji zapamiętać. Jeśli któraś grupa nie zdołała ukończyć prezentacji, warto dać im kilka minut na uzupełnienie brakujących elementów na początku kolejnych zajęć. Pozostałe grupy mogą wykorzystać ten czas, aby przygotować się do przedstawienia swojej prezentacji reszcie klasy.

 

 

Nie zapominajcie, że na wielu sprzętach szkolnych jest zainstalowane oprogramowanie Microsoft Office, z którego możecie w każdej chwili skorzystać. Jest to obecnie nawet łatwiejsze, gdyż w okresie nauki zdalnej wiele szkół skorzystało z oferty darmowego dostępu do Office 365 online, dzięki czemu każdy uczeń ma założone konto. Wykorzystajcie to do przesyłania linków, zdjęć czy gotowych prac. Przygotowywanie przez uczniów prezentacji pozwala kształtować wiele kompetencji i rozwija ich kreatywność oraz samodzielność. Naprawdę warto wykorzystywać PowerPoint na wielu lekcjach, również języka angielskiego.

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!