WYDANIE listopad–grudzień | 6 (52) 2025
Gramtyka w praktyce!
W tradycyjnym podejściu gramatyka często przedstawiana jest jako zestaw reguł, wyjątków, tabel i definicji. Wymaga to logicznego myślenia oraz umiejętności analizy – kompetencji dopiero rozwijanych przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Nic dziwnego, że przez wiele lat sądzono, iż gramatyka powinna być zarezerwowana dla starszych uczniów. Młodsze dzieci miały skupiać się głównie na zabawie i nauce słownictwa. Tymczasem badania nad przyswajaniem języków pokazują coś zupełnie innego! Dzieci nie tylko mogą uczyć się gramatyki. One uczą się jej znakomicie, jeśli nie podaje się jej jako suchych reguł, lecz w naturalny i przystępny sposób, osadzony w konkretnych sytuacjach językowych.
Magda Zielińska
Warto zatrzymać się na pytaniu fundamentalnym: W jaki sposób dzieci przyswajają język? Odpowiedź pozwala zrozumieć, dlaczego tradycyjne podejście do gramatyki rzadko sprawdza się w młodszych klasach oraz dlaczego potrzebujemy zupełnie innego podejścia. Dzieci uczą się języka jak mali detektywi – słuchają, obserwują, próbują, popełniają błędy i wyciągają wnioski. Nie wertują tabel z regułami ani nie zapamiętują skomplikowanych definicji. Zamiast tego wyłapują wzorce z codziennych rozmów, opowiadań, zabaw oraz interakcji z dorosłymi. To sprawia, że zarówno słownictwo, jak i zasady gramatyczne opanowują stopniowo i w sposób intuicyjny.
Naśladowanie i powtarzalność
Dzieci słuchają, powtarzają, próbują same tworzyć zdania, często popełniając przy tym zabawne lub zaskakujące błędy. I tu dzieje się coś fascynującego: z każdym kolejnym kontaktem z poprawnym modelem językowym ich wypowiedzi stają się coraz dokładniejsze, aż w końcu mówią poprawnie, nie zdając sobie sprawy, że „przyswoiły” reguły gramatyczne. Sekret tkwi w powtarzaniu. Dziecko, które wielokrotnie słyszy pytanie: What’s your name?, w końcu odpowiada od razu: My name is… . W ten sposób gramatyka przestaje być nudną listą zasad, a staje się naturalną częścią codziennej rozmowy. Podobnie w zabawie, gdy powracają zdania It’s my turn czy Your turn!, uczeń przyswaja związane z nimi struktury i intuicyjnie zaczyna stosować poprawne formy, bez potrzeby świadomego uczenia się reguł.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
-
Prenumerata cyfrowa
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
Prenumerata cyfrowa
dwuletnia- Dwuletnia prenumerata czasopisma Get Creative! obejmująca 12 wydań cenie 598,00 zł zamiast 698,00 zł. Oszczędzasz aż 100 zł!
- To jednorazowy koszt, który się opłaca - to w sumie tyle co kawa na mieście raz w miesiącu
-
Prenumerata premium
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
Prenumerata premium
dwuletnia- Dwuletnia prenumerata czasopisma Get Creative! obejmująca 12 wydań cenie 849,00 zł zamiast 998,00 zł. Oszczędzasz aż 149 zł!
- To jednorazowy koszt, który się opłaca - to w sumie tyle co kawa na mieście raz w miesiącu
Pobierz materiały uzupełniające:
O autorze
Magda Zielińska
Magda od sześciu lat z zaangażowaniem uczy dzieci języka angielskiego. Jej doświadczenie obejmuje pracę z najmłodszymi w żłobku, przedszkolu, zerówce oraz klasach 1-3. Dzięki temu zrozumiała, jak istotne jest dostosowanie metod nauczania do wieku i potrzeb dzieci.
Od pięciu lat jest związana z placówką Montessori, gdzie obecnie koncentruje się na pracy z uczniami w klasach 0-2. Stosuje metodę immersji językowej oraz CLIL, co pozwala dzieciom na naturalne przyswajanie języka obcego poprzez angażujące i praktyczne działania. Pedagogika Marii Montessori to dla niej nie tylko metoda, ale także filozofia, która inspiruje ją w codziennej pracy i przynosi ogromną satysfakcję.
W 2024 roku rozpoczęła współpracę z dwumiesięcznikiem „Get Creative”, gdzie regularnie publikuje artykuły, dzieląc się swoimi pomysłami i doświadczeniami z szerszym gronem odbiorców. Jej celem jest inspirowanie innych nauczycieli, lektorów oraz rodziców do tworzenia angażujących i efektywnych zajęć dla dzieci.
Mieszka w Bydgoszczy, a w wolnych chwilach uwielbia podróżować i aktywnie spędzać czas. Stworzyła stronę Okey Dokey w 2021 roku, aby dzielić się swoimi autorskimi materiałami oraz pomysłami, które mogą urozmaicić naukę języka angielskiego. Na stronie znajduje się bogaty zbiór inspiracji i zasobów, które mogą stać się wartościowym wsparciem w pracy nauczycieli oraz źródłem świeżych pomysłów na zajęcia.
FB: https://www.facebook.com/EnglishOkeyDokey
IG: https://www.instagram.com/english_okeydokey/profilecard/?igsh=cjFkNWFwN2cyN2ds
Sklep: okey-dokey.pl
Najnowszy artykuł autora:











