WYDANIE styczeń-luty | 1 (47) 2025
In English, please!
W ciągu ostatniej dekady porozumiewanie się w języku angielskim stało się priorytetem, również w metodyce najmłodszych dzieci. Rodzice przedszkolaków oraz dzieci z klas I–III są coraz bardziej świadomi tego, iż to właśnie sztuka naturalnej komunikacji jest podstawą w przyszłym funkcjonowaniu ich pociech w wielokulturowym świecie. Jak jednak sprawić, by dzieciaki od najmłodszych lat mówiły po angielsku?
Dorota Piątek-Chudzik
Zacznijmy od osoby, z którą dziecko ma zazwyczaj pierwszy kontakt z żywym językiem. Tak, jest nim nauczyciel języka angielskiego – w przedszkolu, żłobku czy szkole podstawowej (tu doświadczenia mogą być różne). Niektórzy rodzice mogą powiedzieć – no dobrze, ale przecież pierwsze lata w domu dziecko otoczone było wieloma bajkami i grami w języku angielskim. Jeśli chodzi o słuchanie oryginalnych bajek, jest to świetna baza do zanurzenia się w naturalny akcent i melodię języka. Jednak to osoba, którą dziecko widzi w rzeczywistości i spędza z nią jakąś część dnia, kształtuje w nim stosunek do języka obcego i „sprzedaje” pewne wartości, jakie język angielski daje jej na co dzień. Ta nieświadoma interakcja dziecka z nauczycielem jest bazą i informacją zwrotną dla młodego człowieka: „Aha, angielski jest super, też chcę być tak jak moja pani/ mój pan lub nie, nigdy więcej, nie lubię tu być”. Pod tym „nie chcę” i „jest super” kryją się przede wszystkim dziecka pierwsze wrażenia oraz emocje. I to wszystko zapisuje się na „dysku twardym” dziecka, czyli w tzw. hipokampie. To właśnie tu kumulują się dziecięce wspomnienia, pierwsze wrażenia, które są cały czas przetwarzane, co jest związane z pamięcią.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
-
Prenumerata cyfrowa
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
-
Prenumerata premium
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
O autorze
Dorota Piątek-Chudzik
Od 20 lat uczy języka angielskiego, jej specjalizacją jest przygotowywanie dzieci i młodzieży do zdawania międzynarodowych certyfikatów Cambridge English oraz zajęcia pełne ruchu, gier i odziaływania przez sztukę. Jest fanką immersji językowej, czyli metody, której założeniem jest mówienie wyłącznie w języku angielskim w czasie zajęć.
Wykształcenie kierunkowe (filologia angielska) oraz studia dziennikarskie pozwoliły jej poznać tajniki różnych profesji. Jeszcze na studiach współpracowała z Gazetą Krakowską oraz TVP3 Kraków, czego owocem są cykle artykułów i reportaży w działach: miejskim i kultury. Kiedy jednak pierwszy raz przekroczyła próg szkolnej klasy, zrozumiała, że uczenie angielskiego to coś, co daje jej największą radość. Ukończyła więc studia filologiczne oraz szereg kursów z różnych dziedzin metodyki nauczania dzieci i młodzieży. Postanowiła także zdobyć doświadczenie międzynarodowe, skończyła metodyczny kurs CELTA w International House London, dzięki któremu mogła dzielić się swoją wiedzą z dziećmi i młodzieżą w Londynie, jak i na całym świecie.
W 2022 roku otworzyła swoją szkołę językową British Street, której założeniem jest nauka języka angielskiego dzieci i młodzieży przez zabawę i ciekawe projekty w myśl immersji językowej. Stworzyła także własną ścieżkę programową Let’s go Cambridge – przygotowującą dzieci do zdawania międzynarodowych certyfikatów językowych już od najmłodszych lat. Więcej o szkole tutaj: www.britishstreet.pl oraz na Instagramie i Facebooku.
Prywatnie mama dwóch nastoletnich córek, uwielbia wyprawy do ukochanej Toskanii i wieczory z dobrą książką.