• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE wrzesień-październik | 5 (39) 2023

Kontrakt klasowy – co zrobić, żeby zasady działały przez cały rok?

Każdy, kto pracuje z dziećmi, wie, że równie ważne jak edukacja językowa jest wspieranie rozwoju społecznego i emocjonalnego. Na lekcjach nauczyciel skupia się nie tylko na nauce słówek, uczy też zasad pracy w grupie, poszanowania innych, pokazuje, w jaki sposób budować zdrowe relacje, wspiera uczniów w sytuacjach konfliktowych – to właśnie te lekcje zostają w dziecięcej pamięci dłużej niż Baby Shark czy Head and Shoulders.

Monika Bigaj-Kisała

Jednym ze sposobów na świadome wdrażanie zasad odpowiedniego zachowania jest kontrakt klasowy – zbiór zasad panujących na zajęciach, który pomaga stworzyć tzw. safe space, czyli pozytywne i wspierające środowisko edukacyjne. Wprowadzenie kontraktu jest w teorii proste: nauczyciel wspólnie z uczniami ustala, które zachowania są pożądane, a które nie, następnie tworzą grupowo plakat, podpisują się pod zasadami i przywieszają je w sali tak, by móc się do tych zasad odwołać. Tyle teorii. Praktyka pokazuje bowiem, że entuzjazm, z którym tworzy się kontrakty, nie zawsze przekłada się na dalszą pracę z nimi – w rezultacie zdarza się, że opracowany we wrześniu kontrakt wisi na ścianie aż do końca roku szkolnego/kursu, po czym zostaje zdjęty i wrzucony do kosza na śmieci z lekkim uczuciem wstydu i myślą „w następnym roku szkolnym pójdzie mi lepiej”.

Przyznam szczerze, że w moim przypadku musiało minąć kilka takich cykli, zanim zdecydowałam się na poważnie pracować z kontraktem klasowym – dlatego chcę podzielić się moimi sposobami na takie wykorzystanie tego narzędzia, które realnie podniosło jakość moich zajęć i współpracę z uczniami. Oczywiście podejście każdego nauczyciela może być zupełnie inne, więc zachęcam, by modyfikować pomysły do indywidualnego warsztatu pracy. Jestem pewna, że inspiracje poniżej znajdą zastosowanie na zajęciach.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • Pełen dostęp do biblioteki materiałów w strefie online przez 12 miesięcy
    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
    • Dostęp do wszystkich wydań czasopisma w wersji online
    • Nagrania z tematycznych szkoleń online (wraz z materiałami i certyfikatami)
    • Szczegółowe scenariusze nietypowych zajęć
    • Tysiące gotowych materiałów do zajęć do pobrania – bez limitu (karty pracy karty obrazkowe, plakaty układanki, quizy, malowanki, plansze itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Pełen dostęp do biblioteki materiałów w strefie online przez 12 miesięcy
    • Dostęp do wszystkich wydań czasopisma w wersji online
    • Nagrania z tematycznych szkoleń online (wraz z materiałami i certyfikatami)
    • Szczegółowe scenariusze nietypowych zajęć
    • Tysiące gotowych materiałów do zajęć do pobrania – bez limitu (karty pracy karty obrazkowe, plakaty układanki, quizy, malowanki, plansze itd.)

Pobierz materiały uzupełniające:

M
Materiały
Classroom , Scenariusz zajęć

Scenariusz Kontrakt klasowy

Czytaj więcej →

O autorze

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!