• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE styczeń-luty | 1 (47) 2025

Od chaosu DO ZARZĄDZANIA: praktyczne wskazówki dla nauczycieli

Kiedy myślę o zarządzaniu klasą, w uszach wybrzmiewa mi ten cytat „Na początku był Chaos. Z Chaosu wyłoniła się para bogów – Uranos i Gaja – Niebo i Ziemia”. Ten fragment mitologii greckiej, chociaż odległy od classroom management, jest dla mnie wymowną metaforą. Każda nowa klasa jest pewnego rodzaju „chaosem”, mamy pod sobą grupę z indywidualnymi potrzebami, umiejętnościami i temperamentem. Uranos i Gaja reprezentują uporządkowanie, harmonię, pewne zasady i strukturę. Niebo i Ziemia – równowaga między dyscypliną, a swobodą, między nauką, a zabawą. Nie znam nauczyciela, który wszedłby do klasy i wszystko by mu wyszło od początku do końca. Aby w chaosie pojawiło się światło, czasami trzeba popełnić kilkanaście błędów, zbudować solidne fundamenty i dać sobie czas, aby wyłoniły się niesamowite pomysły, projekty i nastąpił postęp.

Inga Smoleń

Podstawy classroom management

Jim Scrivener w książce Classroom Management Techniques definiuje classroom management jako sposób, w którym Ty (jako nauczyciel) organizujesz proces nauczania i sposoby kontroli sytuacji w klasie. Wszystkie decyzje, które podejmujesz, mają wpływ na to, jaka jest atmosfera w klasie, jak zaproponowane przez Ciebie aktywności będą odbierane przez uczniów i jaką zbudujesz relację ze swoimi uczniami. To, jak będziesz zarządzać klasą, jest powiązane z tym, jaką metodę nauczana wybrałeś. Inaczej będzie się zarządzać klasą w szkołach Montessori, szkołach Waldorfskich, które z góry narzucają określony schemat działania, a inaczej, kiedy wybierz task-based approach czy coursebook-driven course. Nie ma jednego określonego modelu zarządzania klasą, nie można też wskazać, które techniki są lepsze od drugich. Kluczowe dla odpowiedniego zarządzania klasą są elastyczność i refleksyjność nauczyciela, stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla uczniów, aktywne zaangażowanie uczniów i efektywne wykorzystanie czasu. Ważne też jest określenie zasad, przedstawienie jasnych oczekiwań oraz bycie konsekwentnym.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
    • 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
    • Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
      • Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
      • Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
      • Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
    • Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
      • karty pracy
      • tematyczne flashcards
      • plakaty, gry, plansze, szablony

    349,00 zł netto

    Zamów prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
    • 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
    • Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
      • Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
      • Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
      • Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
    • Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
      • karty pracy
      • tematyczne flashcards
      • plakaty, gry, plansze, szablony

    499,00 zł netto

    Zamów prenumeratę

O autorze

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!