WYDANIE styczeń-luty | 1 (47) 2025
Od chaosu DO ZARZĄDZANIA: praktyczne wskazówki dla nauczycieli
Kiedy myślę o zarządzaniu klasą, w uszach wybrzmiewa mi ten cytat „Na początku był Chaos. Z Chaosu wyłoniła się para bogów – Uranos i Gaja – Niebo i Ziemia”. Ten fragment mitologii greckiej, chociaż odległy od classroom management, jest dla mnie wymowną metaforą. Każda nowa klasa jest pewnego rodzaju „chaosem”, mamy pod sobą grupę z indywidualnymi potrzebami, umiejętnościami i temperamentem. Uranos i Gaja reprezentują uporządkowanie, harmonię, pewne zasady i strukturę. Niebo i Ziemia – równowaga między dyscypliną, a swobodą, między nauką, a zabawą. Nie znam nauczyciela, który wszedłby do klasy i wszystko by mu wyszło od początku do końca. Aby w chaosie pojawiło się światło, czasami trzeba popełnić kilkanaście błędów, zbudować solidne fundamenty i dać sobie czas, aby wyłoniły się niesamowite pomysły, projekty i nastąpił postęp.
Inga Smoleń
Podstawy classroom management
Jim Scrivener w książce Classroom Management Techniques definiuje classroom management jako sposób, w którym Ty (jako nauczyciel) organizujesz proces nauczania i sposoby kontroli sytuacji w klasie. Wszystkie decyzje, które podejmujesz, mają wpływ na to, jaka jest atmosfera w klasie, jak zaproponowane przez Ciebie aktywności będą odbierane przez uczniów i jaką zbudujesz relację ze swoimi uczniami. To, jak będziesz zarządzać klasą, jest powiązane z tym, jaką metodę nauczana wybrałeś. Inaczej będzie się zarządzać klasą w szkołach Montessori, szkołach Waldorfskich, które z góry narzucają określony schemat działania, a inaczej, kiedy wybierz task-based approach czy coursebook-driven course. Nie ma jednego określonego modelu zarządzania klasą, nie można też wskazać, które techniki są lepsze od drugich. Kluczowe dla odpowiedniego zarządzania klasą są elastyczność i refleksyjność nauczyciela, stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla uczniów, aktywne zaangażowanie uczniów i efektywne wykorzystanie czasu. Ważne też jest określenie zasad, przedstawienie jasnych oczekiwań oraz bycie konsekwentnym.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
-
Prenumerata cyfrowa
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
-
Prenumerata premium
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
O autorze
Inga Smoleń
Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w szkole PYP IB oraz doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się edukacją dwujęzyczną – CLIL. Swoimi pomysłami dotyczącymi metodyki nauczania dzieli się na Instagramie @nauczycielski_kompas