WYDANIE maj-czerwiec | 3 (49) 2025
Rodzice kontra angielski – poradnik nauczyciela
Wielu z nas, nauczycieli języka obcego, spotkało się z sytuacją, w której rodzice mają określone – czasem nieco wygórowane – oczekiwania co do efektów nauki. Zamiast dostrzegać postępy, jak choćby to, że dziecko potrafi powiedzieć poprawne i pełne zdanie: I really like planes, rodzice często oczekują szybkich, spektakularnych rezultatów, jak na przykład samodzielne dokonanie rezerwacji biletów na samolot. Skąd biorą się takie oczekiwania? Jak możemy wspierać rodziców w zrozumieniu, że nauka języka to proces, który wymaga czasu, regularności i cierpliwości?
Joanna Gruszczyńska

Nauka języka – fundamenty, a nie od razu dach
Wyobraźmy sobie, że budujemy dom… Czy po miesiącu kopania i budowy fundamentów narzekamy, że jeszcze nie ma dachu? Czy jednak rozumiemy, że to proces, który wymaga czasu oraz odpowiedniego nakładu pracy? Nauka języka działa bardzo podobnie. Po 4–5 godz. nauki języka dziecko zapamięta podstawowe słowa, czy proste zwroty w języku obcym, które są powtarzane najczęściej podczas zajęć – classroom language wchodzi najszybciej, bo powtarzalność tych zwrotów jest największa. Język pracownika międzynarodowych linii lotniczych na pewno nie jest na tym poziomie, więc to zupełnie naturalne i normalne, że dziecko po miesiącu nauki nie będzie w stanie się z nim porozumieć. Według ekspertów z zakresu nauczania języków, takich jak Cambridge English, poziom A1 wymaga około 90–100 godzin nauki! Miesiąc to zaledwie kropla w morzu – do tego dochodzą powtórki, praktyka, błędy i przerwy w nauczaniu (np. choroba), które są nieodłączną częścią procesu. Dziecko nie jest chodzącym słownikiem ani aplikacją – to człowiek, który uczy się krok po kroku.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
-
Prenumerata cyfrowa
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
Prenumerata cyfrowa
dwuletnia- Dwuletnia prenumerata czasopisma Get Creative! obejmująca 12 wydań cenie 598,00 zł zamiast 698,00 zł. Oszczędzasz aż 100 zł!
- To jednorazowy koszt, który się opłaca - to w sumie tyle co kawa na mieście raz w miesiącu
-
Prenumerata premium
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
Prenumerata premium
dwuletnia- Dwuletnia prenumerata czasopisma Get Creative! obejmująca 12 wydań cenie 849,00 zł zamiast 998,00 zł. Oszczędzasz aż 149 zł!
- To jednorazowy koszt, który się opłaca - to w sumie tyle co kawa na mieście raz w miesiącu
O autorze
Joanna Gruszczyńska
Właścicielka, metodyk oraz lektor w Pear – Centrum Językowe w Szczecinie. Specjalizuje się w pracy z dziećmi oraz młodzieżą. Pracuje z lektorami oraz właścicielami edubiznesów w kierunku wzmacniania ich umiejętności prowadzenia social-mediów oraz komunikacji z Klientami. Pear CJ jest zdobywcą pierwszego miejsca w ogólnopolskim konkursie na Szkołę Zrównoważonej Przyszłości.