• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE lipiec-sierpień | 4 (44) 2024

SENSORYCZNO-MATEMATYCZNE ZABAWY NA POWITANIE JESIENI

Kasztany, kolorowe liście, żołędzie, szyszki – dary jesieni to bardzo ciekawe „przydasie” na zajęciach z dziećmi. Jeśli planujecie powitać jesień w oryginalny sposób, skorzystajcie z prostych do wykonania i ciekawych pomysłów.

Natalia Tengowska

Music hula hoops

Na podłodze połóż duży hula-hop i wsyp do niego razem z uczniami żołędzie i/lub kasztany. Wokół ułóżcie mniejsze obręcze – jeśli grupa nie jest bardzo liczna, liczba obręczy jest równa liczbie dzieci. Jeśli grupa jest duża, podziel dzieci na mniejsze podgrupy. W każdej małej obręczy powinno znaleźć się działanie matematyczne, np. dodawanie, odejmowanie (oczywiście dostosowane do wieku i możliwości dzieci), zapisane na patyczku laryngologicznym.

Gdy wszystko jest gotowe, włącz dowolną muzykę i poproś dzieci, aby tańczyły wokół obręczy. Gdy muzyka się zatrzyma, dziecko podbiega do jednej obręczy, oblicza działanie i wkłada do niej odpowiednią liczbę kasztanów lub żołędzi z dużego hula-hop. Następnie przelicz razem z dziećmi kasztany/żołędzie w języku angielskim i sprawdź poprawność wykonanego zadania.

Autumn sticks

Rozdaj dzieciom patyczki do szaszłyków, a listki wysyp na podłodze. Najlepiej, gdy listki będą w różnych kolorach. Zadaniem dzieci jest nadziewanie listków na patyk zgodnie z usłyszanym kolorem. Gotowe dzieła można umieścić w wazonie – będą ładną ozdobą.

I’m a little hedgehog

Podziel dzieci na dwie grupy i ustaw je w dwóch rzędach. Będziemy się bawić w wyścig jeży. Na podłodze taśmą malarską zaznacz linie startu i mety, aby dzieci wiedziały, gdzie zaczyna i kończy się wyścig. Pierwsze dziecko w kolejce zamienia się w jeża (musi wykonać klęk podparty). Pozostałe dzieci otrzymują wydrukowane karty obrazkowe: najlepiej, gdyby każde dziecko miało jedną kartę. Gdy wszyscy są gotowi, powiedz dzieciom, co spada na grzbiet jeża. Wtedy dzieci, które trzymają dany obrazek, kładą go na „kolce” swojego jeża z grupy. Zadaniem jeża jest jak najszybsze dotarcie do linii mety bez zrzucania obrazków z pleców. Na mecie może czekać na niego wyznaczona osoba z grupy, która odbierze obrazki i odłoży je na przykład do koszyczka. Zabawa trwa do momentu, gdy wszystkie lub tylko wybrane dzieci zostaną jeżami.

Let’s feed the animals

Na podłodze połóż folię bąbelkową, a na nią wysyp różne ziarenka. Dzieci zdejmują skarpety i wchodzą na folię, by poczuć pod stopami, jak folia pęka. To bardzo fajnie stymuluje zmysł dotyku. Zadaniem dzieci będzie nakarmienie zwierząt leśnych, których ilustracje leżą na stolikach. Prosimy dzieci o spacerowanie po folii i wsłuchiwanie się w dźwięk bębenka. Wystukujemy rytm na bębenku, gdy dzieci maszerują. W wybranym momencie zamiast bębenka potrząsamy marakasami na znak, że dzieci muszą podnieść ziarenka dla zwierząt. Liczba potrząśnięć to liczba ziarenek. Następnie mówimy, które zwierzątko należy nakarmić – wtedy dzieci podchodzą do niego i kładą zebrane ziarenka. Na koniec można policzyć, ile ziarenek dostało poszczególne zwierzątko.

TIP

Własne marakasy można zrobić z dziećmi
na kolejnej lekcji. Potrzebne będą plastikowe
butelki, do których dzieci wsypią ziarenka.
Na każdą butelkę można nakleić ilustrację
leśnego zwierzątka.

Amazing tree

Do tego zadania potrzebujesz więcej miejsca na podłodze, gdzie za pomocą taśmy malarskiej naklej kształt drzewa: konar i dużo gałęzi. Na końcach gałązek ułóż karty obrazkowe z symbolami jesieni. Zadaniem dzieci jest przejście po drzewie do wybranego obrazka. W tym zadaniu wspieramy rozwój motoryki dużej – dziecko musi iść po taśmie (stopa za stopą) do wyznaczonego miejsca przez nauczyciela lub przez inne dzieci. Zachęć dzieci do nazywania symboli jesieni – to będzie rodzaj zadawania zagadek.

Let’s search for autumn

Wsyp do dużego pudełka różne ziarenka (np. pszenica, fasola, ciecierzyca), a następnie ukryj tam różne obrazki (symbole jesieni). Dzieci podchodzą do kuwety sensorycznej i szukają schowanych ilustracji. Mogą to robić dłońmi lub za pomocą specjalnych szczypiec. Po wyciągnięciu obrazka nazywają go w języku angielskim. Pozwól dzieciom dotykać i pobawić się ziarenkami – to stymuluje zmysł dotyku, zapachu i ćwiczy motorykę małą.

Ten materiał jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony itd.) i nagrań z tematycznych szkoleń

    499,00 zł
    netto

    Zamów prenumeratę
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony itd.) i nagrań z tematycznych szkoleń

    349,00 zł
    netto

    Zamów prenumeratę

Pobierz materiały uzupełniające:

M
Materiały
Autumn , Flashcards

Flashcards autumn

Czytaj więcej →

O autorze

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!