WYDANIE styczeń-luty | 1 (41) 2024
W poszukiwaniu złotego środka: jak oceniać uczniów?
Na temat ocen każdy ma coś do powiedzenia. Część z nas lubi oceny opisowe, inni bronią sześciostopniowej skali ocen, jeszcze inni uważają, że tylko NaCoBeZU i ocenianie kształtujące są odpowiednim modelem – a to tylko perspektywa nauczycielska! Mamy też opinie uczniów – czy oceny motywują, czy wręcz przeciwnie, czy są adekwatne do pracy, czy niekoniecznie… Jak się odnaleźć wśród kontrowersji związanych z ocenianiem, znaleźć złoty środek i wprowadzić system, który będzie zgodnynie tylko z wymaganiami zewnętrznymi, ale i waszym stylem nauczania?
Monika Bigaj-Kisała

Mówi się, że wszyscy Polacy znają się na polityce i sporcie. Wystarczy jednak w towarzystwie poruszyć temat szkoły, by zrozumieć, że nasi rodacy doskonale znają się również na systemach oceniania. Ustawa o systemie oświaty, WSO, PSO – nie ma żadnego znaczenia w sytuacji, gdy każdy czuje się ekspertem i ma dużo do powiedzenia na temat ocen w szkole.
Zacznę zatem od historii. Przenieśmy się w czasie do początków wieku, na uniwersytet, gdzie w ławkach siedzi grupa studentów filologii angielskiej i przygotowuje się na egzamin. Prowadząca nie rozdaje jednak kart z pytaniami, tylko mówi: „Proszę państwa, każdy, kto położy na moim biurku indeks, może wyjść i dostanie trójkę bez pisania egzaminu. Kto uważa, że zna materiał na lepiej niż trójkę i chce pisać, może zostać na miejscu”. Większość grupy oczywiście wychodzi, kilka osób zostaje i dowiaduje się, że osoby, które wyszły, dostaną czwórki, a oni dostaną trójki. „To powinno państwa nauczyć poprzestawania na małym” – konkluduje wykładowczyni. Przedmiot, którego uczy, to pedagogika.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
-
Prenumerata cyfrowa
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
Prenumerata cyfrowa
dwuletnia- Dwuletnia prenumerata czasopisma Get Creative! obejmująca 12 wydań cenie 598,00 zł zamiast 698,00 zł. Oszczędzasz aż 100 zł!
- To jednorazowy koszt, który się opłaca - to w sumie tyle co kawa na mieście raz w miesiącu
-
Prenumerata premium
Co zyskujesz?
- 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
- Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
- 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
- Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
- Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
- Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
- Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
- Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
- karty pracy
- tematyczne flashcards
- plakaty, gry, plansze, szablony
Świętujemy 8. urodziny Get Creative!
Odbierz w prezencie pakiet naszych produktów o wartości 300 zł NA START. Promocja trwa od 24 marca do 6 kwietnia lub do wyczerpania puli pakietów promocyjnych. W uwagach do zamówienia podaj dane do wysyłki prezentu paczkomatem (konkretny punkt odbioru oraz mail i telefon do odbioru paczki).Prenumerata premium
dwuletnia- Dwuletnia prenumerata czasopisma Get Creative! obejmująca 12 wydań cenie 849,00 zł zamiast 998,00 zł. Oszczędzasz aż 149 zł!
- To jednorazowy koszt, który się opłaca - to w sumie tyle co kawa na mieście raz w miesiącu
Świętujemy 8. urodziny Get Creative!
Odbierz w prezencie pakiet naszych produktów o wartości 300 zł NA START. Promocja trwa od 24 marca do 6 kwietnia lub do wyczerpania puli pakietów promocyjnych. W uwagach do zamówienia podaj dane do wysyłki prezentu paczkomatem (konkretny punkt odbioru oraz mail i telefon do odbioru paczki).
O autorze

Monika Bigaj-Kisała
Nauczycielka angielskiego z 18-letnim doświadczeniem w szkołach w Polsce, Anglii i Irlandii. Od pięciu lat jest metodyczką oraz trenerką nauczycieli. Wspiera metodycznie zespoły dydaktyczne w szkołach językowych, szkoli nauczycieli i lektorów na konferencjach i zlotach branżowych. Autorka strony That is Evil (skierowanej do anglistów) oraz oraz ogólnorozwojowego kursu dla dzieci Przedszkolaki Bystrzaki.
Najnowszy artykuł autora:
