Większość z nas spotkała się z sytuacją, w której przechodzień zapytał na ulicy Excuse me, how can I get to…?. Wiele osób przyznaje, iż nie potrafi wskazać drogi, mimo że zna język angielski. Nie jest to związane z brakiem znajomości słownictwa, ale z brakiem wyćwiczenia akcji-reakcji. Jak temu sprostać, aby uczeń był gotowy do udzielenia natychmiastowej odpowiedzi? Jak wskazać drogę? Jakich metod użyć?
Najważniejszym zadaniem nauczyciela nie powinna być nauka gramatyki czy technik rozwiązywania testów, ale to, aby uczeń przełamał barierę mówienia. Jednym z podstawowych punktów lekcji powinien być small talk – krótka rozgrzewka przed zajęciami w formie pytań np. What are you wearing today?, Do you like swimming?. Z lekcji na lekcję nasza baza pytań powinna się powiększać o kolejne zwroty i zagadnienia. Piłka (czy maskotka) będzie przydatna do wybrania osoby, która ma odpowiedzieć na pytanie. Sytuacja w klasie wygląda następująco: nauczyciel trzyma piłkę i po zadaniu pytania rzuca ją do ucznia, który ma na nie odpowiedzieć. Nauczyciel nie powinien wymawiać imienia ucznia przed rzuceniem piłki. To ma być element zaskoczenia, kto odpowiada na pytanie. Dodatkowo pamiętajmy o tym, aby small talk był szybki i dynamiczny. Dzięki temu utrzymamy skupienie klasy.
[ . . . ]