Światowy Dzień Zwierząt, który przypada na 4 października, to eldorado dla każdego nauczyciela języków obcych. Tematy związane ze zwierzętami są nie tylko nieodłącznym elementem podstawy programowej, ale także okazją do wykorzystania wszelkiego rodzaju gadżetów i pomocy edukacyjnych. Zwierzęta pojawiają się na lekcjach języka angielskiego często, bo są jednym z najbardziej wdzięcznych tematów. Co więcej, to temat tak obszerny, że może zająć kilka lekcji w każdym momencie planu pracy i w każdej grupie wiekowej. Poniżej przedstawiam kilka pomysłów na interesujące zajęcia.
MAPA ZWIERZĄT
CEL: nauka nazw zwierząt, kontynentów oraz państw w języku angielskim.
WPROWADZENIE
Nieśmiertelna tablica korkowa to nieodłączny element w każdej szkole. Wśród uczniów krążą legendy, że ktoś przeczytał wszystkie znajdujące się w danej placówce gazetki szkolne, choć do dziś nie zostały potwierdzone te opowieści. Niemniej jednak tablica korkowa może być niezwykle użyteczna na zajęciach o tematyce zwierząt, ponieważ dzięki niej w prosty sposób możemy nauczyć dzieci nie tylko nazw zwierząt w języku angielskim, ale także kontynentów oraz państw, w jakich te zwierzęta żyją.
PRZYGOTOWANIA
Przede wszystkim trzeba mieć tablicę korkową. Nic nie stoi na przeszkodzie, by ściągnąć jedną z tych wiszących już w szkole (można przewidzieć nagrodę dla ucznia, który zauważy brak gazetki szkolnej), lub kupić nową tablicę średniej wielkości.
Następnie należy wydrukować kontury krajów albo namalować je na kartce lub na grubszym tworzywie (np. na piankowych „kartkach”), wyciąć i przyczepić do tablicy korkowej. Kolejnym etapem jest przygotowanie obrazków zwierząt – najlepiej po kilka na każdy kontynent (nic nie stoi na przeszkodzie, by położyć tablicę na ziemi i zamiast obrazków użyć figurek zwierząt). Przed właściwą grą wskazane jest, aby przeprowadzić z uczniami lekcję poświęconą nauce nazw kontynentów oraz zwierząt po angielsku. Niezwykle pomocny może okazać się plakat World animals (ze zwierzętami zaznaczonymi na odpowiednich kontynentach), który znajdziecie w materiałach.
Kliknijcie w link, by pobrać mapę świata. https://www.freeworldmaps.net/printable/
W przypadku braku tablicy korkowej można użyć kartonu i do niego wpinać pinezki lub na nim kłaść obrazki/figurki zwierząt.
ZABAWA
Uczniowie muszą dopasować dane zwierzę do kontynentu (państwa), w jakim żyje i powiedzieć obie nazwy w języku angielskim. Jeżeli mamy obrazki, to uczeń przypina je pinezkami do tablicy i mówi na przykład: It is kangaroo. It lives in Australia. Dodatkowo, jeżeli uczymy starszych uczniów, możemy wprowadzić bardziej zaawansowane słownictwo (jungle, savana, sea, ocean, mountains), np.: It is a lion. It’s brown and yellow. It lives in savanna. Wykonana prawidłowo gra może potem zostać przypięta i stanowić element gazetki szkolnej. Można również wykorzystać ją podczas zajęć z kolejną grupą, ponieważ wystarczy tylko odpiąć zwierzątka od tablicy z kontynentami. Dla urozmaicenia gry możemy również wprowadzić elementy integracji sensorycznej, np. poprosić uczniów, aby wypełnili kontury kontynentów plasteliną bądź stworzyć wystające kontury (np. z kulek z bibuły), a następnie wypełnić kontynenty kolorowym ryżem, zaś oceany i morza kolorem niebieskim. Wykonane kontynenty możemy również wykorzystać na inne okazje, np. podczas Dnia Ziemi.
ZWIERZĘTA W KAPSUŁKACH
CEL: nauka nazw zwierząt, rodzajów zwierząt oraz kolorów w języku angielskim.
WPROWADZENIE
Pomysł, który z nazwy brzmi podobnie do koncepcji pewnej bajki, w której można było łapać zwierzątka do kapsułek, w praktyce trochę różni się od pierwowzoru. Tutaj nie trzeba „złapać ich wszystkich”, a raczej „wypuścić” zwierzątka z kapsułek, w których są schowane. Zwierzątka w kapsułkach (Capsule Animals) można znaleźć w internecie lub sklepach z zabawkami. Podzielone są na różne kategorie, np.: farm, wild oraz ocean animals. Ich atrakcyjność polega na tym, że gdy zaleje się kapsułki ciepłą wodą, osłonka, w której schowane są zwierzątka, rozpuszcza się (jak osłonka od kapsułki do prania), a następnie ukryte zwierzątko „rozwija się”. Najlepszym elementem tej zabawy jest jednak efekt zaskoczenia, ponieważ kapsułki nie są opisane. Uczniowie z ekscytacją oczekują na moment, w którym zwierzątko „rozwinie się” do końca, a w międzyczasie próbują zgadnąć, jakie widzą zwierzę. Dzieci uwielbiają eksperymenty!
ZABAWA
Do misek lub głębszych talerzy wrzucamy kapsułki ze zwierzątkami i zalewamy je ciepłą wodą. Uczniowie mogą zgadywać nazwy zwierząt w języku angielskim już w trakcie ich „rozwijania się” z kapsułek albo dopiero po rozwinięciu.
Zwierzątka są różnokolorowe, dlatego przed zabawą można zaznaczyć uczniom, by po angielsku wybrali zwierzątka określonego koloru, albo zapytać, ile kapsułek i w jakich kolorach wybierają. Można wykorzystać zwierzątka z jednej kategorii lub pomieszać kilka rodzajów. Możemy także użyć kilku miseczek i podzielić je przykładowo na zwierzątka danego koloru. Dodatkowo po wykluciu się zwierzątek możemy z uczniami w języku angielskim przećwiczyć, jakie czynności wykonuje dane zwierzę, np. duck can swim, rabbit can jump. Możemy też zadać dzieciom pytania, a te będą musiały wskazać na właściwe zwierzę, np.: This animal gives milk – cow.
Zwierzątka mogą czasami długo się rozwijać lub nie rozwijają się do końca – należy wtedy zalać je wrzątkiem i rozwinąć za pomocą łyżeczki.
SMARTFONOWE ZWIERZAKI
CEL: nauka nazw zwierząt w języku angielskim w rzeczywistości rozszerzonej (AR).
WPROWADZENIE
„Proszę Państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś…”. Ale zaraz, gdzie jest ten miś? Otóż jest u nas w kieszeni, a dokładnie w każdym z naszych smartfonów i jednak nie jest taki grzeczny, ponieważ chce zaraz z nich wyjść i pokazać się uczniom. I to w najlepszej możliwej cenie, bo za darmo.
Google AR to ciekawa funkcja dostępna w wyszukiwarce Google. Wystarczy jedynie smartfon lub tablet i możemy zobaczyć niemal na żywo zwierzęta, które wyglądają jak prawdziwe, ruszają się jak one i wydają takie same odgłosy. Wśród dostępnych w aplikacji zwierząt możemy znaleźć np.: aligatora, niedźwiedzia, kota, geparda, psa, orła, kaczkę, pingwina, pandę, kozła, jeża, lwa, papugę, rekina, ośmiornicę, konia, węża, tygrysa, żółwia, wilka, żyrafę. Co ciekawe, zwierzęta wyświetlają się tam, gdzie wskażemy im na ekranie, na którym wyświetla się obraz z naszego aparatu. Zachowana jest również skala zwierząt, dlatego jeżeli poprosimy ucznia, by stanął „obok” niego przed ekranem telefonu (tabletu), możemy porównać wielkości zwierząt i ludzi.
ZABAWA
Żeby rozpocząć zabawę, wystarczy w wyszukiwarce Google wpisać nazwę zwierzęcia. Możemy to zrobić w języku polskim albo angielskim. Uwaga! Nie każde zwierzę jest dostępne, dlatego należy wpisywać różne nazwy zwierząt i patrzeć, które będzie można pokazać w AR. Jeżeli dane zwierzę będzie dostępne, wówczas zaraz pod paskiem wyszukiwania powinno się ono wyświetlić w 3D z opcją „Wyświetl w 3D”. Następnie czekamy, aż się obraz załaduje i klikamy opcję „Wyświetl u siebie” oraz stosujemy się do instrukcji wskazanych na ekranie. 1, 2, 3 i na naszym dywanie znajdzie się panda, na biurku kot, a przy oknie w klasie wilk. Na szczęście gra jest darmowa, więc w kieszeni nie znajdziemy węża, ale możemy go postawić na środku klasy.
Zabawy ze zwierzętami w Google AR ograniczone są tylko przez naszą wyobraźnię. Z pewnością pomogą nam elementy teatralne. Możemy na przykład powiedzieć dzieciom, że dzisiaj przyjdą na lekcję specjalni goście i wzbudzić ich ciekawość. Następnie można ustawić uczniów w kółku i zrobić komórką zdjęcie zwierzęcia w środku i pokazać je uczniom. Jeszcze lepszym pomysłem będzie zrobienie zdjęcia z jednym lub kilkoma uczniami, którzy będą stać obok zwierzęcia. Trzeba pamiętać, że gry ze zwierzętami Google wymagają dużej wyobraźni, dlatego adresowane są do młodszych uczniów. W celu poćwiczenia nazw zwierząt w języku angielskim możemy dzieciom zadawać również zagadki, mówiąc: This animal has a long neck, albo włączyć dźwięk i poprosić uczniów, by odgadli nazwę zwierzęcia po odgłosach, jakie wydaje. Najważniejsze w tych grach jest zaciekawienie dzieci. Umiejętne i teatralne przedstawienie zwierząt, które wyświetlają się tylko na ekranie smartfona/tabletu, spowoduje, że uczniowie (szczególnie młodsi) będą w stanie uwierzyć, że zwierzę faktycznie się tam znajduje. Ta aktywność z pewnością zapewni dużo zabawy, a zdjęcia z ukrywającymi się uczniami przed wirtualnym lwem będą sprawiać radość jeszcze przez długi czas.
ZWIERZĘCY KROKIET
CEL: Nauka nazw zwierząt oraz ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
WPROWADZENIE
Krokiet – nie mylić z krykietem – to popularna gra w Wielkiej Brytanii, która polega na jak najszybszym przetoczeniu kuli krokietowej za pomocą drewnianego młotka z jednej linii końcowej boiska na drugą i z powrotem, według ustalonej trasy poprzez ustawione na boisku bramki. Gra, która pojawiła się choćby w „Alicji w Krainie Czarów”, gdzie kijami do gry były flamingi, może zagościć także w naszych szkołach podczas nauki nazw zwierząt. Zresztą nic tak nie zachęci do gry jak powiedzenie dzieciom, że czeka ich żyrafowy krokiet.
PRZYGOTOWANIA
Bramki do krokieta można wykonać w dowolny sposób. Najważniejsze, by bramkę stanowił wizerunek zwierzątka, który ma dwie wystające nogi. Samo zwierzątko najlepiej namalować na twardym podłożu, np. na kartonie.
Nogi zwierzątka można następnie przedłużyć za pomocą rolek od papieru, żeby utworzyć „bramkę”, przez którą ma wpadać piłeczka. Jeżeli zwierzątko, jakie wycięliśmy, jest płaskie, można zrobić wycięcia w rolkach od papieru i wsadzić w nie zwierzątka. Rolki od papieru można też pomalować na takie same kolory jak zwierzątka (lew – żółte, krokodyl – zielone itd.). Z kolei młotkiem do gry – jeżeli nie posiadamy jakiegoś gumowego lub drewnianego młotka – może być jakikolwiek grubszy kij, na który możemy nadziać rolkę od papieru lub przykleić na jego koniec kartonik (by nim odbijać piłeczkę jak w grze w golfa). Jako młotka można użyć także laski gimnastycznej bądź deseczki z płaskim lub grubszym końcem. Z kolei jako piłeczki możemy użyć przykładowo piłki do gry w ping-ponga bądź plastikowej kuli do zabawkowych kręgli.
Można wykorzystać ostatnią kartonową stronę z bloku.
ZABAWA
Podstawowa gra w krokieta to po prostu swoisty tor przeszkód. Możemy więc ustawić zwierzęce bramki w tor przeszkód, by dzieci mogły go pokonywać i na przykład po przekroczeniu danej bramki powiedzieć nazwę odpowiedniego zwierzęcia w języku angielskim głośno. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby urozmaicić naszą lekcję. Bramki możemy ustawić w tor przeszkód lub mogą stać w różnej odległości, a dany uczeń będzie musiał z tego samego miejsca trafiać w bramki rozstawione bliżej lub dalej (dla młodszych uczniów bramki powinny być rozstawione bliżej). Można również ustalić, że za odpowiednie zwierzątko przysługuje konkretna liczba punktów i dać każdemu uczniowi jedną lub dwie próby trafienia. Liczba punktów może być również losowa i przydzielana za pomocą rzutu kostką po trafieniu w bramkę lub za pomocą Koła Fortuny losującego liczbę punktów. Z kolei po trafieniu w bramkę uczeń będzie miał za zadanie nie tylko powiedzieć nazwę danego zwierzęcia w języku angielskim, ale także nazwać i wykonać czynność charakterystyczną dla tego zwierzęcia (np. stomp like an elephant, roar like a lion, roll like a crocodile). Za każdym zwierzątkiem można postawić również karty obrazkowe z innymi zwierzątkami (np. kartę z wilkiem lub krową za żyrafową bramką). Teraz uczniowie mogą powiedzieć nie tylko nazwę zwierzątka-bramki, ale także tego, który znajduje się na karcie obrazkowej za bramką. W tym czasie pozostali uczniowie mogą dopingować gracza, mówiąc nazwę zwierzątka na głos (np.: lion, lion) albo mogą udawać dane zwierzątko (ryczeć jak lew, stąpać jak słoń).
Jeżeli nie mamy pod ręką żadnego przedmiotu, z którego możemy wykonać „młotek”, to możemy po prostu rzucać piłeczką, turlać jak w kręglach lub kopać do bramek.
Powyższe gry i zabawy to tylko kropla w oceanie możliwości, jakie daje nauka nazw zwierząt w języku angielskim. Być może część z tych pomysłów jest już wam znana w takiej lub innej formie, ale dla początkujących nauczycieli nawet taka garstka inspiracji może być przydatna, tym bardziej że znajdą coś dla siebie zarówno tradycjonaliści, jak i amatorzy cyfrowej edukacji.