Listopad i grudzień to miesiące, w których większość nauczycieli wprowadza na swoich zajęciach tematy związane ze świętami i rodziną. Ja także lubię świąteczne lekcje, składanie bałwanków z papieru i piosenki o śnieżynkach, jednak moją ulubioną zimową postacią jest renifer i już wszyscy chyba wiemy, którego renifera mam na myśli...

Piosenka o Rudolfi e Czerwononosym to zdecydowany hit mojego dzieciństwa, jeśli chodzi o piosenki świąteczne. Do tej pory bardzo chętnie śpiewam ją na zajęciach z dziećmi, jednak lekcja, którą wymyśliłam, nie będzie polegała na śpiewaniu. Postanowiłam pójść o krok dalej i stworzyć całą rodzinę Rudolfa, dzięki której dzieci dowiedzą się, jak po angielsku nazwać sześciu członków rodziny. W naszej rodzinie reniferów znajdziemy: tatę, mamę, brata, siostrę, babcię i dziadka. W dodatku cała rodzina Rudolfa interesuje się modą, dzięki czemu powtórzymy z dziećmi angielskie nazwy ubrań. Oprócz tego pomożemy reniferom ustawić się odpowiednio przy saniach i wręczymy każdemu z nich nietypowy prezent, wprowadzając przy okazji trochę świątecznych słówek. Na koniec spróbujemy wymknąć się z domu do pobliskiego sklepu z odzieżą, nie budząc przy tym Mikołaja. Nie ma na co czekać... Poznajmy czerwononosą rodzinę!

 

Christmas with the Red Nosed Family 45 min

METODY PRACY

Metoda naturalna, metoda audiolingwalna, metoda audiowizualna, gry i zabawy językowe.

 

CELE OPERACYJNE

Uczniowie:

  • rozpoznają i nazywają członków rodziny,
  • poznają słownictwo związane z zimą i świętami,
  • ćwiczą umiejętność mówienia i czytania,
  • utrwalają słownictwo związane z ubiorem i kolorami,
  • potrafią opisać ubiór osoby za pomocą prostych zdań,
  • ćwiczą pisownię poznanych wyrazów,
  • wykonują indywidualny projekt.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

  • karty obrazkowe z członkami rodziny,
  • karty obrazkowe z świątecznymi swetrami,
  • karta obrazkowa ze śpiącym Mikołajem,
  • karteczki samoprzylepne w jednym kolorze,
  • papier prezentowy,
  • szablon ze swetrem.

 

 

Przebieg zajęć

ROZPOCZĘCIE ZAJĘĆ 3 min

Nauczyciel pyta dzieci, czy znają zwierzę, jakim jest renifer, i z czym im się ono kojarzy, następnie pyta o to, jak ma na imię prawdopodobnie najsłynniejszy renifer na świecie i co go odróżnia od innych reniferów. Jeżeli dzieci znają bajkę lub piosenkę o Rudolfi e Czerwononosym, na pewno będą znać poprawną odpowiedź, jeżeli nie – nauczyciel krótko wyjaśnia, kim jest Rudolf i dlaczego jest wyjątkowym reniferem.

WPROWADZENIE DO TEMATU 1 min

Nauczyciel za pomocą magnesu przyczepia do tablicy kartę z Rudolfem, zapowiada uczniom, że w trakcie lekcji poznają całą jego rodzinę i dowiedzą się, jakie prezenty uwielbiają dostawać renifery.

WPROWADZENIE SŁOWNICTWA 10 min

Głównym punktem lekcji jest poznanie sześciu angielskich nazw członków rodziny. Nauczyciel pokazuje uczniom karty obrazkowe z rodziną reniferów, mówiąc np. It’s daddy reindeer, uczniowie powtarzają. Nauczyciel mówi dzieciom, że rodzina bajkowych reniferów bardzo interesuje się modą, dlatego właśnie wszystkie renifery noszą ubrania. Następnie kolejno przyczepia karty na tablicy przy karcie z Rudolfem i podpisuje je po angielsku. Dziadkowie idą na samą górę tablicy, niżej rodzice, a najniżej dzieci. Dodatkowo przy każdym obrazku, w zależności od poziomu uczniów, nauczyciel może zadawać pytania dotyczące danej postaci, np. jaki ma kolor, czy jest wysoka, czy niska, czy jej nos jest duży lub jakiego koloru są jej oczy. Dzieci starają się odpowiadać całymi zdaniami, nauczyciel podpowiada, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Po rozmowie z dziećmi i wprowadzeniu słownictwa, nauczyciel ściera tablicę i zdejmuje z niej karty obrazkowe.

 

ZADANIA SPECJALNE UTRWALAJĄCE POZNANE SŁOWNICTWO

  1. Sanie Mikołaja 5 min
    Wszyscy dobrze wiedzą, że renifery pomagają Mikołajowi w dostarczaniu prezentów, ciągnąc jego sanie, a każdy z nich ma swoje określone miejsce w zaprzęgu. Nie inaczej jest z naszą czerwononosą rodzinką. Ostatnio jednak wszyscy członkowie rodziny byli zajęci pokazem mody odbywającym się w mieście i pozapominali, w jakiej kolejności mają się ustawić. W tym zadaniu ćwiczymy rozumienie ze słuchu. Nauczyciel rysuje na tablicy sanie Mikołaja (może być to zwykły prostokąt z prezentami), następnie rozkłada karty obrazkowe z reniferami na ławce znajdującej się najbliżej tablicy, wybiera ochotników do podejścia do tablicy i wypowiada kolejno nazwy członków rodziny, którzy mają się znaleźć przed saniami. Uczeń musi przypiąć odpowiednią kartę przy saniach Mikołaja według wskazówek nauczyciela.
  2. What are you wearing? 8 min
    Nauczyciel wybiera sześciu uczniów, którzy wcielą się w postacie z rodziny reniferów. Każdemu z nich daje jedną kartę obrazkową z reniferem. Wszystkie renifery mają na sobie kolorowe ubrania, zadaniem uczniów będzie opisanie ubioru zwierząt. Nauczyciel pyta np. What are you wearing, grandma?, uczeń z kartą przedstawiającą babcię odpowiada, co postać ma na sobie, nazywając wszystkie ubrania i ich kolory. W celu urozmaicenia zabawy dzieci mogą mówić zmienionymi głosami.
  3. Christmas sweaters 7 min
    To zadanie będzie idealnym wprowadzeniem uczniów w tematykę świąteczną. Przed lekcją nauczyciel wycina karty obrazkowe z świątecznymi swetrami. Każdą kartę owija papierem prezentowym. Na każdym w ten sposób przygotowanym „prezencie” pisze fl amastrem nazwę członka rodziny. Na tablicy zawiesza karty z reniferami, a zapakowane swetry kładzie na ławce. Wybrani uczniowie podchodzą do ławki, wybierają któryś z prezentów, czytają dla kogo jest i rozpakowują go, następnie dają sweter odpowiedniemu reniferowi, przywieszając go na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią nazwać po angielsku rzecz, która znajduje się na swetrze, jeżeli nie, sam ją nazywa, a uczniowie powtarzają nazwę. Każdy ze swetrów przedstawia rzecz związaną ze świętami lub zimą: bałwana, św. Mikołaja, gwiazdę, śnieżynkę, choinkę i prezent. Po rozdaniu prezentów wszystkim członkom czerwononosej rodziny nauczyciel razem z dziećmi jeszcze raz opisuje, kto dostał jaki podarunek.
  4. Don't wake santa 9 min
    Do zadania potrzebne będą karty ze śpiącym Mikołajem i karteczki samoprzylepne. Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że rodzina reniferów właśnie odkryła świetną promocję w pobliskim sklepie odzieżowym. Promocja niedługo się kończy, więc renifery muszą wyruszyć na zakupy już teraz, jednak muszą wymknąć się z domu tak, żeby nie obudzić Mikołaja. Nauczyciel zawiesza na tablicy kartę ze śpiącym Mikołajem, wokół niej przykleja karteczki, na których przed lekcją wypisuje różne wartości np. „+10”, „+15”„+20”, „–10”. Przygotowuje jedenaście karteczek z punktami na plusie, trzy na minusie i jedną kartkę z rysunkiem budzika. Na karteczkach najlepiej jest pisać ołówkiem, tak żeby napisy nie prześwitywały. Ważne, żeby pisać na tej samej stronie, na której jest klej, tak żeby po przyklejeniu karteczek do tablicy nie było widać, co jest na nich napisane. Nauczyciel dzieli klasę na dwie drużyny. Zespoły kolejno odpowiadają na pytania nauczyciela; może on kazać dzieciom opisać ubiór wskazanej postaci, nazwać ją lub nazwać którąś rzecz znajdującą się na swetrze. Zadania mogą też być powtórką z poprzednich lekcji. Po poprawnym wykonaniu zadania drużyna wybiera jedną karteczkę z tablicy, nauczyciel odkleja ją i przyznaje lub odejmuje dzieciom daną liczbę punktów. Gra toczy się do momentu, aż któraś drużyna trafi na rysunek budzika. W momencie, w którym się to stanie, Mikołaj się budzi i każe reniferom iść spać, a nauczyciel zlicza wszystkie punkty. Oczywiście wygrywa drużyna z większą liczbą punktów. Jeżeli budzik zostanie znaleziony zbyt szybko, można powtórzyć całą grę, przyklejając karteczki w innych miejscach. Przed lekcją warto przygotować jeden dodatkowy zestaw karteczek na zapas.
  5. Zakończenie lekcji 2 min
    Po wykonaniu wszystkich zadań nauczyciel zadaje uczniom pracę domową. Uczniowie muszą zaprojektować świąteczny sweter i krótko opisać, co się na nim znajduje i w jakim jest kolorze. Na początku następnych zajęć dzieci mogą przedstawić swoje projekty.

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Gingerbread family

Zima za pasem i choć do kalendarzowej pozostały jeszcze prawie dwa miesiące, dookoła panuje już świąteczna atmosfera. Bałwany, płatki śniegu i rękawiczki możemy jednak odłożyć na bok, bo nadeszła pora...

Czytaj więcej
To Top ↑