Nic nie sprawdza się lepiej podczas zajęć z dziećmi niż prawdziwe przedmioty używane jako rekwizyty. Omawiając zimowe tematy, szkoda byłoby nie wykorzystać prawdziwych kostek lodu. Zwłaszcza że lód nic nie kosztuje i mamy go pod dostatkiem. Jak dodać zimowe hands-on activities do scenariusza zajęć, nie wychodząc z klasy?
Ice painting (dla przedszkolaków)
Celem zajęć jest usprawnienie motoryki małej i utrwalenie nazw kolorów.
Jeśli pracując z przedszkolakami, bazujesz na powtarzaniu słówek z flashcards i statycznych zabawach w kole, to zdecydowanie stąpasz po kruchym lodzie! Dzieci potrzebują mnóstwa ruchu oraz stymulacji małych rączek poprzez angażujące zadania. Omawiając tematy związane z zimą, zaproponuj im zabawę kostkami prawdziwego lodu.
Aby zabawie nadać sens, zachęć dzieci do namalowania ich własnej zimowej kompozycji farbami zamrożonymi w lodowych kostkach. Do ich przygotowania potrzebne są barwniki spożywcze i foremki do lodu. Pracując ze starszymi przedszkolakami, możesz wykorzystać do tego celu zwykłe farby, jednak w przypadku zajęć dla najmłodszych warto skorzystać z barwników spożywczych. Są bezpieczne, nadają się do jedzenia, więc jeśli mokre rączki wylądują potem w buzi dzieci, nic się nie stanie. Przygotuj różnokolorowe kostki lodu, dodając po kropelce barwników do poszczególnych foremek wypełnionych wodą. Wybierz błękity, fiolety i ewentualnie zielenie. Przed zamrożeniem warto włożyć do foremek patyczki do lodów albo inny rodzaj uchwytu. Przygotuj grubsze kartki lub tekturki (kartki z bloku rysunkowego mogą rozmięknąć pod wpływem dużej ilości wody).
Aby zabawa zakończyła się sukcesem, daj dzieciom zadanie do wykonania. Mówiąc tylko „Pobawcie się kolorowymi kostkami”, zostawiasz je na lodzie – dzieci nie będą wiedziały, co dokładnie mają zrobić, i szybko stracą zainteresowanie. Starsze dzieci możesz poprosić o namalowanie zimowego krajobrazu, a młodszym daj prostsze zadania, np. narysowanie trzech fioletowych kół i dwóch niebieskich kwadratów.
[ . . . ]