Nazwy zwierząt to słownictwo, z którym zapoznają się uczniowie na każdym etapie edukacji (zwierzęta dzikie, domowe i gospodarskie). Utrwalamy poznane wcześniej nazwy, a także wprowadzamy nowe. Uczniowie zwykle lubią tę tematykę, gdyż interesują się zwierzętami. Warto to wykorzystać i poświęcić więcej czasu, aby poza słownictwem rozwinąć umiejętności budowania zdań z wykorzystaniem różnych konstrukcji. Zwłaszcza że 4 października obchodzimy World Animal Day.

Narzędzia TIK otwierają przed nami nowe możliwości, a także pozwalają skupić się na tym, co najistotniejsze, zamiast tracić czas na rzeczy mniej ważne z punktu widzenia kształcenia językowego. Proponuję lekcję, podczas której uczniowie stworzą komiksy w Canvie. Bohaterami będą zwierzęta, a głównym celem zbudowanie wypowiedzi zawierających konstrukcje poznane w klasach I–III: I am…, I’ve got…, I can…, I like…
Korzystając z Canvy, uczniowie mogą sprawnie znaleźć zdjęcia zwierząt oraz inne potrzebne elementy. Samodzielnie zredagują wypowiedzi zwierząt, a następnie przekażą pracę do sprawdzenia nauczycielowi do oceny opisowej. Będą mogli zapoznać się z komentarzem nauczyciela, by dowiedzieć się, co wypadło dobrze, a nad czym należy jeszcze popracować. Aby to wszystko było możliwe, nauczyciel powinien dysponować Canvą dla oświaty, którą można założyć na stronie https://www.canva.com/pl_pl/edukacja/. Nauczyciel zakłada konta swoim uczniom, korzystając np. z adresów mailowych szkolnych. Ewentualnie uczniowie pracują na prezentacji założonej przez nauczyciela i udostępnionej im poprzez link. Każdy pracuje na osobnym slajdzie, ale istnieje ryzyko edycji cudzej pracy (nawet niechcący). Zdecydowanie lepsza jest opcja pierwsza – każdy uczeń pracuje na swoim koncie w zespole utworzonym przez nauczyciela. Ponadto Canva dla oświaty to konto PRO, z ogromnymi możliwościami również dla uczniów należący do zespołu.
Na początku lekcji ustalamy kryteria, a potem uczniowie logują się na konta i zaczynają pracę. Jeśli znają Canvę, mogą pracować sami. Jeśli jest to ich pierwsze spotkanie z tym narzędziem, nauczyciel powinien krok po kroku pokazywać uczniom, co zrobić, zostawiając im jednak swobodę wyboru zwierzęcia i innych elementów do komiksu. Zdecydowanie wygodniej pracuje się na laptopach niż na tabletach, co również jest możliwe, wtedy jednak najlepiej pobrać darmową aplikację.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

Zaloguj     Zamów prenumeratę

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 44  Strona 45  Strona 46  Strona 47

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

To Top ↑