Nie jest tajemnicą, że anomalie pogodowe są ściśle związane z tym, jak traktujemy naszą planetę i jak świadomie dbamy o środowisko naturalne, w którym przyszło nam żyć. Przedstawiamy propozycje projektów pogodowych, które w ciekawy i angażujący sposób pozwolą wprowadzić i utrwalić zagadnienia pogodowe. Równolegle pokażą uczniom, że przedmiotom pozornie przeznaczonym na śmietnik możemy dać drugie życie.
Deszczomierz z butelki plastikowej
To projekt, który pozwoli przeprowadzić lekcję na temat pomiaru opadów. Górę butelki plastikowej odcinamy i wkładamy do pozostałej części odwrotnie, tworząc mały lejek, przez który woda deszczowa wpadać będzie do naszego deszczomierza. Zanim jednak zaczniemy pomiary, potrzebne będzie oznaczenie objętości wody. Naczyniem z miarką odmierzamy 5, 10, 15 ml wody. Wlewamy je po kolei do butelki i markerem zaznaczamy poziom wody na zewnętrznej ściance. Gotowe narzędzie może posłużyć nam do śledzenia ilości opadów szczególnie podczas mokrych jesiennych miesięcy. Pomiarów dokonywać możemy wspólnie z grupą albo raz na jakiś czas porównywać pomiary uczniów wykonane w domu. Oprócz słownictwa związanego z opisywaniem pogody, możemy poćwiczyć liczebniki i miary.
Wiatromierz z butelki
Plastikowa butelka jest bardzo wdzięcznym przedmiotem, jeśli chodzi o recykling. Natomiast tematy pogodowe dają nam duże pole do popisu, jeśli chodzi o różnego rodzaju pomiary. Oprócz deszczu możemy przecież mierzyć natężenie wiatru. Po odcięciu czterech rogów i ustawieniu na kiju plastikowa butelka posłuży za fantastyczny wiatromierz. Ponownie pomiarów możemy dokonywać razem z uczniami lub w formie aktywizującego zadania domowego.
[ . . . ]