Jak spędziliście wakacje? Gdzie byliście, czym pojechaliście? – te pytania pojawią się na wrześniowych zajęciach, dlatego warto zaznajomić uczniów ze środkami transportu. Można do tego wykorzystać przedmioty, które znajdziemy w domu. Opisujemy kilka sposobów jak być „eko” na lekcji.
Papierowe kubeczki
Pewnie większość z was ma w szafce papierowe kubeczki. Często wykorzystujmy je na rodzinnych spotkaniach przy grillu czy urodzinach dzieci. Tym razem posłużą nam do wprowadzenia i utrwalenia słownictwa związanego ze środkami transportu.
Potrzebujemy: kubeczki z pokrywkami lub bez, kilka kart obrazkowych i mniejszych obrazków przedstawiających środki transportu, klej i drobne przedmioty, które wydają dźwięk np. ryż, pinezki, monety, kasza.
Najpierw za pomocą kart obrazkowych wprowadzamy słownictwo, powtarzamy nazwy pojazdów tyle razy, aż dzieci będą w stanie samodzielnie nazwać większość z nich. Na spodzie kubeczków przyklejamy miniatury pojazdów. Oswajamy dzieci z obrazkiem i dźwiękiem np. a car – kubek z monetami, a train – kubek z ryżem, a bike – kubek z pinezkami. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, jaki przedmiot kryje się pod spodem kubka po wydawanym dźwięku. Nauczyciel tylko potrząsa kubeczkiem, a dzieci przypominają sobie, z czym łączył się dany dźwięk. Drugim sposobem na wykorzystanie kubków jest utrwalenie słownictwa z nazwami pojazdów jak i spelling jednoczenie. Jak to zrobić? Odwracamy kubki i na każdym z nich piszemy jedną literę. Prosimy uczniów o zapamiętanie, pod którą literą/kubkiem schowaliśmy rysunek motoru, samolotu czy autobusu. Dzieci się odwracają, a my mieszamy kubeczki. Nauczyciel zadaje pytania uczniom Where is the bus? – tym samym oczekując odpowiedzi – Under the… i tu pada konkretna litera. Tym sposobem utrwalamy alfabet i nazwy środków transportu.
[ . . . ]