Komunikacja w języku obcym może stanowić wyzwanie dla najmłodszych. Na pewno zdarza się (szczególnie w przedszkolu), że niektóre dzieci mają wewnętrzny opór przed wystąpieniem na forum grupy. Szczególnie gdy maluchy nie komunikują się dobrze w ojczystym języku. Warto pamiętać, że najmłodsi uczestnicy zajęć językowych mogą potrzebować sporo czasu, zanim ośmielą się aktywnie komunikować. Prawo do okresu ciszy (silent period) jest szczególnie ważne. Dobrze wiemy, że duży nacisk na mówienie może przynieść odwrotny skutek i zamiast zachęcić malucha do komunikacji, „zasznuruje” mu usta.
Kolejnym wyzwaniem jest rozwijanie komunikacji w bardzo licznych grupach i klasach. Jak zapytać każde dziecko o imię i nadal utrzymać skupienie pozostałych dzieci? Ucząc liczne grupy przedszkolne, spontanicznie, również dzięki reakcjom dzieci na moje poczynania (a więc dzięki komunikatom niewerbalnym), odkryłam swoją ulubioną technikę pracy nad komunikacją – interaktywność.