Zajęcia językowe na wczesnym etapie nie muszą koncentrować się wyłącznie na poznawaniu i utrwalaniu nowego słownictwa, mogą również tworzyć solidne podstawy do dalszego kształcenia w kierunku samodzielnego pisania i czytania w przedszkolu. Niemożliwe? A jednak! Dzięki dobraniu odpowiedniej metody i techniki pracy najmłodsi uczniowie mogą czytać po angielsku, tak jak robią to ich rówieśnicy w Wielkiej Brytanii.
Uczenie dzieci angielskiego alfabetu wbrew pozorom wcale nie pomaga im w późniejszym czytaniu słów. Wręcz przeciwnie! Dzieci, które poznały cały alfabet, próbują posługiwać się nim w nauce czytania, tak jak to robią na zajęciach z edukacji polskojęzycznej. Przykładowo, słowa cat lub duck prędzej zostaną poprawnie przeliterowane niż przeczytane. Jak zatem wyjaśnić dzieciom, że c oraz ck to ten sam dźwięk co k? Z pomocą przychodzi fonetyczna metoda czytania Jolly Phonics, czyli nauka tego, co „mówią” poszczególne litery i dwuznaki.
Jolly Phonics to popularna i niezwykle efektywna głoskowa metoda czytania i pisania po angielsku. Dzieci w pierwszym roku nauki poznają 42 dźwięki potrzebne do „rozszyfrowania” kodu alfabetycznego języka angielskiego. Uczeniu każdego z nich pomagają krótkie historyjki oparte na aliteracji, które wprowadzają dzieci w prawidłową wymowę poszczególnych liter. Wprowadzane dźwięki mają również swoje gesty i piosenki. Na przykład, dwuznakowi towarzyszy opowiadanie o osiołku, którego odwiedzają dzieci. Podczas wizyty osiołek wesoło ryczy (ee or!) oraz porusza uszami w górę i w dół. Dzieci zapamiętują ten dźwięk, łącząc go z gestem ruszania uszami i ryczenia jak osiołek z opowiadania.
[ . . . ]