W pracy z dziećmi często zdarza się, że scenariusz zajęć musi ulec małej lub dużej modyfikacji. Dlatego warto być przygotowanym na taką ewentualność i mieć bazę dodatkowych aktywności w postaci gier i zabaw, które uratują lekcję. Ilona Pawełek przygotowała listę gier i zabaw do wykorzystania „od ręki”.
Oprócz tzw. pudełka SOS z dodatkowymi pomocami dydaktycznymi, polecam stworzyć listę gier i zabaw, które nie wymagają czasochłonnego przygotowania i tak naprawdę są gotowe do użytku „od ręki”. Taka baza sprawdzi się w różnych grupach wiekowych, o różnym poziomie zaawansowania językowego, gdyż zadania mogą być dostosowane do możliwości uczniów.
O tym, że powtórki mają sens świadczy fakt, iż 80% informacji ulatnia się w ciągu 24 godzin. Stąd też Peter Russel opracował system powtórkowy, który mówi, że powinny one pojawić się 5-10 minut po wprowadzeniu nowego słownictwa, 24h po zajęciach wprowadzających, tydzień, miesiąc i pół roku po przedstawieniu nowych słówek. Według mnie są to minimalne liczby powtórek – im więcej, tym lepiej!
Poniżej przedstawiam moją listę TOP 5 zabaw opartych na kartach obrazkowych i wyrazowych oraz przedmiotach dostępnych pod ręką.
[ . . . ]