• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE styczeń-luty | 1 (41) 2024

W poszukiwaniu złotego środka: jak oceniać uczniów?

Na temat ocen każdy ma coś do powiedzenia. Część z nas lubi oceny opisowe, inni bronią sześciostopniowej skali ocen, jeszcze inni uważają, że tylko NaCoBeZU i ocenianie kształtujące są odpowiednim modelem – a to tylko perspektywa nauczycielska! Mamy też opinie uczniów – czy oceny motywują, czy wręcz przeciwnie, czy są adekwatne do pracy, czy niekoniecznie… Jak się odnaleźć wśród kontrowersji związanych z ocenianiem, znaleźć złoty środek i wprowadzić system, który będzie zgodnynie tylko z wymaganiami zewnętrznymi, ale i waszym stylem nauczania?

Monika Bigaj-Kisała

Mówi się, że wszyscy Polacy znają się na polityce i sporcie. Wystarczy jednak w towarzystwie poruszyć temat szkoły, by zrozumieć, że nasi rodacy doskonale znają się również na systemach oceniania. Ustawa o systemie oświaty, WSO, PSO – nie ma żadnego znaczenia w sytuacji, gdy każdy czuje się ekspertem i ma dużo do powiedzenia na temat ocen w szkole.
Zacznę zatem od historii. Przenieśmy się w czasie do początków wieku, na uniwersytet, gdzie w ławkach siedzi grupa studentów filologii angielskiej i przygotowuje się na egzamin. Prowadząca nie rozdaje jednak kart z pytaniami, tylko mówi: „Proszę państwa, każdy, kto położy na moim biurku indeks, może wyjść i dostanie trójkę bez pisania egzaminu. Kto uważa, że zna materiał na lepiej niż trójkę i chce pisać, może zostać na miejscu”. Większość grupy oczywiście wychodzi, kilka osób zostaje i dowiaduje się, że osoby, które wyszły, dostaną czwórki, a oni dostaną trójki. „To powinno państwa nauczyć poprzestawania na małym” – konkluduje wykładowczyni. Przedmiot, którego uczy, to pedagogika.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
    • 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
    • Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
      • Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
      • Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
      • Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
    • Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
      • karty pracy
      • tematyczne flashcards
      • plakaty, gry, plansze, szablony

    349,00 zł netto

    Zamów prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Prezenty i dodatki drukowane do czasopisma
    • 6 numerów czasopisma w wydaniu elektronicznym
    • Dostęp do biblioteki archiwalnych wydań czasopisma
      • Ponad 45 numerów, ponad 2760 stron artykułów
      • Scenariusze lekcji, scenariusze przedstawień
      • Inspiracje na święta nietypowe i dni ważne
    • Pełny dostęp do biblioteki ponad 1300 materiałów do pobrania bez limitu
      • karty pracy
      • tematyczne flashcards
      • plakaty, gry, plansze, szablony

    499,00 zł netto

    Zamów prenumeratę

O autorze

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!