Pożegnaliśmy już lato i lada moment na zewnątrz będziemy obserwować zmieniające się kolory liści. Jest to najlepszy czas, aby wprowadzając najmłodszym dzieciom kilka jesiennych słów, powtórzyć również nazwy kolorów czy też liczby. Stworzyłam scenariusz zajęć, podczas których uczniowie będą wykonywać szereg aktywności będących wstępem do jesiennych zajęć. Lekcja przeznaczona jest dla grupy przedszkolnej, czyli dzieci w wieku od 3 do 6 lat.

METODY PRACY

TPR, gry i zabawy językowe.

CELE OPERACYJNE

Uczniowie:

  • poznają słowa związane z jesienią,
  • utrwalają nazwy kolorów oraz liczby
  • ćwiczą umiejętność mówienia,
  • ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową,
  • śpiewają piosenkę We All Fall Down Super Simple Songs.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

  • kolorowe liście z papieru,
  • szarfy (żółta, zielona, brązowa, czerwona i pomarańczowa) lub kartki papieru w tym kolorze,
  • karty obrazkowe w kształcie liści: dynia, jabłko, kukurydza, słonecznik, wiewiórka, kapelusz,
  • plastikowe kubeczki.

Przebieg zajęć:

Rozpoczęcie zajęć i wprowadzenie tematu

Czas trwania: 6 minut

Po przywitaniu uczniów nauczyciel pokazuje im kartę obrazkową z liściem, mówiąc: It’s a leaf, po czym prosi uczniów o powtórzenie słowa. Nauczyciel zadaje pytanie o kolor liścia: Is the leaf blue?. Uczniowie odpowiadają na pytanie, a następnie nauczyciel pyta ich, w jakich innych kolorach występują liście. Następnie, prosi uczniów o wstanie z miejsc. Ich zadaniem będzie znalezienie papierowych liści, które wcześniej zostały ukryte w klasie. Nauczyciel pokazuje pięć szarf: żółtą, zieloną, brązową, czerwoną i pomarańczową. Uczniowie nazywają kolory poszczególnych szarf, a nauczyciel układa je w jednej linii na podłodze i wyjaśnia uczniom, że nie tylko muszą znaleźć kolorowe liście, lecz także posegregować je według koloru. Na komendę Ready, steady, start! uczniowie rozpoczynają szukanie liści. W tle nauczyciel włącza piosenkę „Autumn Leaves are Falling Down” (The Learning Station)

Piosenkę znajdziecie po linkiem https://www.youtube.com/watch?v=tPm7JTGIHcA).

Gdy liście zostaną już posegregowane, nauczyciel prosi o policzenie liści o danym kolorze: How many green leaves can you see?.

Wprowadzenie słownictwa

Czas trwania: 4 minuty

Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc na dywanie i rozkłada w prostej linii sześć liści, pod którymi kryją się obrazki przedstawiające słowa związane z jesienią. Nauczyciel mówi: Let’s count all the leaves!, po czym wspólnie z uczniami je liczy, a następnie wybiera jednego ucznia i prosi go o odkrycie obrazka: Turn the yellow leaf over. Nauczyciel nazywa odkryte obrazki, prosi uczniów o powtórzenie nazw. Czynność ta jest powtarzana aż do odkrycia ostatniego liścia.

 

Zadania specjalne utrwalające poznane słownictwo

 

  1. Mime it

Czas trwania: 5 minut

Nowe słowa przedstawiane są za pomocą gestów. Nauczyciel pokazuje kartę, mówi słowo oraz pokazuje je za pomocą gestu.

Kapelusz – udajemy, że ściągamy z głowy kapelusz i go zakładamy

Wiewiórka – skaczemy

Jabłko – udajemy, że zrywamy jabłka z drzewa

Słonecznik – stajemy prosto, odchylamy głowę do tyłu i rozkładamy ramiona jak liście

Kukurydza – udajemy, że gryziemy

Dynia – pokazujemy duży okrąg rękoma

Gdy uczniowie są już zapoznani z gestami odpowiadającymi nowym słowom, nauczyciel pokazuje karty, a uczniowie odpowiadają mu odpowiednim ruchem. Następnie nauczyciel odkłada karty na bok i wymienia wyrazy, które uczniowie muszą pokazać, tym razem bez wsparcia w postaci obrazków. Wyrazy powinny się powtarzać i być wymieniane w rosnącym tempie.

1. Walk around the circle

Czas trwania: 5 minut

Nauczyciel prosi uczniów o zrobienie kółka, a w międzyczasie z liści (kart obrazkowych) tworzy okrąg. Uczniowie stoją wokół odwróconych liści. Na melodię piosenki „We All Fall Down” Super Simple Songs śpiewają piosenkę: Walk around the circle, walk around the circle; walking, walking, we all fall down, a uczniowie odkrywają i nazywają kartę, przy której się znaleźli.

 

Piosenkę znajdziesz pod linkiem (https://www.youtube.com/watch?v=JRMAptlBgTk&t=13s)

Następnie nauczyciel odwraca obrazki i powtarza czynność, zmieniając czasownik (np. Hop/Fly/Jump/Swim/Tiptoe/Dance around the circle…).

2. Guess what

Czas trwania: 6 minut

Wszyscy siadają w kole. Nauczyciel bierze karty obrazkowe (liście) i trzyma je skierowane obrazkami do siebie. Następnie wskazuje pierwszą kartę i pyta: What is it?/What do you think it is?. Uczniowie muszą zgadnąć, na jaki obrazek patrzy nauczyciel. Gdy uczniowie podadzą poprawną odpowiedź, nauczyciel odwraca i pokazuje im kartę. Kolejny obrazek wybiera uczeń (ochotnik lub ten, który zgadł poprzedni wyraz), a zgadują pozostali uczniowie.

Podsumowanie zajęć

Zabawa – Let’s build a tower!

Czas trwania: 4 minuty

Do zbudowania wieży potrzebne są plastikowe kubeczki oraz karty obrazkowe, które były używane przy poprzednich aktywnościach. Na środku podłogi kładziemy plastikowy kubeczek. Uczniowie nazywają wybraną kartę i kładą ją na plastikowym kubeczku. Czynność powtarzają i tworzą wieżę tak długo, aż się nie rozpadnie. Należy pamiętać, że do zbudowania wieży uczniowie mogą użyć kart tylko po uprzednim nazwaniu ich po angielsku.

 

 

[ . . . ]

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 7  Strona 8

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Let’s go to the forest

Wreszcie rozpoczął się rok szkolny! W powietrzu czuć już jesień, która zachęca do wykorzystania na zajęciach kolorowych skarbów natury. Po wakacyjnym wypoczynku, dzieci są pełne energii...

Czytaj więcej

Room on the broom

Julii Donaldson nie trzeba przedstawiać chyba żadnemu angliście pracującemu z dziećmi. Marysia Bursche w poprzednim numerze umieściła jej nazwisko na liście książeczkowych must have każdego anglisty...

Czytaj więcej
To Top ↑