Pożegnaliśmy już lato i lada moment na zewnątrz będziemy obserwować zmieniające się kolory liści. Jest to najlepszy czas, aby wprowadzając najmłodszym dzieciom kilka jesiennych słów, powtórzyć również nazwy kolorów czy też liczby. Stworzyłam scenariusz zajęć, podczas których uczniowie będą wykonywać szereg aktywności będących wstępem do jesiennych zajęć. Lekcja przeznaczona jest dla grupy przedszkolnej, czyli dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
METODY PRACY
TPR, gry i zabawy językowe.
CELE OPERACYJNE
Uczniowie:
- poznają słowa związane z jesienią,
- utrwalają nazwy kolorów oraz liczby
- ćwiczą umiejętność mówienia,
- ćwiczą koordynację wzrokowo-ruchowo-słuchową,
- śpiewają piosenkę We All Fall Down Super Simple Songs.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- kolorowe liście z papieru,
- szarfy (żółta, zielona, brązowa, czerwona i pomarańczowa) lub kartki papieru w tym kolorze,
- karty obrazkowe w kształcie liści: dynia, jabłko, kukurydza, słonecznik, wiewiórka, kapelusz,
- plastikowe kubeczki.
Przebieg zajęć:
Rozpoczęcie zajęć i wprowadzenie tematu
Czas trwania: 6 minut
Po przywitaniu uczniów nauczyciel pokazuje im kartę obrazkową z liściem, mówiąc: It’s a leaf, po czym prosi uczniów o powtórzenie słowa. Nauczyciel zadaje pytanie o kolor liścia: Is the leaf blue?. Uczniowie odpowiadają na pytanie, a następnie nauczyciel pyta ich, w jakich innych kolorach występują liście. Następnie, prosi uczniów o wstanie z miejsc. Ich zadaniem będzie znalezienie papierowych liści, które wcześniej zostały ukryte w klasie. Nauczyciel pokazuje pięć szarf: żółtą, zieloną, brązową, czerwoną i pomarańczową. Uczniowie nazywają kolory poszczególnych szarf, a nauczyciel układa je w jednej linii na podłodze i wyjaśnia uczniom, że nie tylko muszą znaleźć kolorowe liście, lecz także posegregować je według koloru. Na komendę Ready, steady, start! uczniowie rozpoczynają szukanie liści. W tle nauczyciel włącza piosenkę „Autumn Leaves are Falling Down” (The Learning Station)
Piosenkę znajdziecie po linkiem https://www.youtube.com/watch?v=tPm7JTGIHcA).
Gdy liście zostaną już posegregowane, nauczyciel prosi o policzenie liści o danym kolorze: How many green leaves can you see?.
Wprowadzenie słownictwa
Czas trwania: 4 minuty
Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc na dywanie i rozkłada w prostej linii sześć liści, pod którymi kryją się obrazki przedstawiające słowa związane z jesienią. Nauczyciel mówi: Let’s count all the leaves!, po czym wspólnie z uczniami je liczy, a następnie wybiera jednego ucznia i prosi go o odkrycie obrazka: Turn the yellow leaf over. Nauczyciel nazywa odkryte obrazki, prosi uczniów o powtórzenie nazw. Czynność ta jest powtarzana aż do odkrycia ostatniego liścia.
Zadania specjalne utrwalające poznane słownictwo
- Mime it
Czas trwania: 5 minut
Nowe słowa przedstawiane są za pomocą gestów. Nauczyciel pokazuje kartę, mówi słowo oraz pokazuje je za pomocą gestu.
Kapelusz – udajemy, że ściągamy z głowy kapelusz i go zakładamy
Wiewiórka – skaczemy
Jabłko – udajemy, że zrywamy jabłka z drzewa
Słonecznik – stajemy prosto, odchylamy głowę do tyłu i rozkładamy ramiona jak liście
Kukurydza – udajemy, że gryziemy
Dynia – pokazujemy duży okrąg rękoma
Gdy uczniowie są już zapoznani z gestami odpowiadającymi nowym słowom, nauczyciel pokazuje karty, a uczniowie odpowiadają mu odpowiednim ruchem. Następnie nauczyciel odkłada karty na bok i wymienia wyrazy, które uczniowie muszą pokazać, tym razem bez wsparcia w postaci obrazków. Wyrazy powinny się powtarzać i być wymieniane w rosnącym tempie.
1. Walk around the circle
Czas trwania: 5 minut
Nauczyciel prosi uczniów o zrobienie kółka, a w międzyczasie z liści (kart obrazkowych) tworzy okrąg. Uczniowie stoją wokół odwróconych liści. Na melodię piosenki „We All Fall Down” Super Simple Songs śpiewają piosenkę: Walk around the circle, walk around the circle; walking, walking, we all fall down, a uczniowie odkrywają i nazywają kartę, przy której się znaleźli.
Piosenkę znajdziesz pod linkiem (https://www.youtube.com/watch?v=JRMAptlBgTk&t=13s)
Następnie nauczyciel odwraca obrazki i powtarza czynność, zmieniając czasownik (np. Hop/Fly/Jump/Swim/Tiptoe/Dance around the circle…).
2. Guess what
Czas trwania: 6 minut
Wszyscy siadają w kole. Nauczyciel bierze karty obrazkowe (liście) i trzyma je skierowane obrazkami do siebie. Następnie wskazuje pierwszą kartę i pyta: What is it?/What do you think it is?. Uczniowie muszą zgadnąć, na jaki obrazek patrzy nauczyciel. Gdy uczniowie podadzą poprawną odpowiedź, nauczyciel odwraca i pokazuje im kartę. Kolejny obrazek wybiera uczeń (ochotnik lub ten, który zgadł poprzedni wyraz), a zgadują pozostali uczniowie.
Podsumowanie zajęć
Zabawa – Let’s build a tower!
Czas trwania: 4 minuty
Do zbudowania wieży potrzebne są plastikowe kubeczki oraz karty obrazkowe, które były używane przy poprzednich aktywnościach. Na środku podłogi kładziemy plastikowy kubeczek. Uczniowie nazywają wybraną kartę i kładą ją na plastikowym kubeczku. Czynność powtarzają i tworzą wieżę tak długo, aż się nie rozpadnie. Należy pamiętać, że do zbudowania wieży uczniowie mogą użyć kart tylko po uprzednim nazwaniu ich po angielsku.
[ . . . ]