Tzw. classroom routine – klasowa rutyna to zestaw elementów powtarzanych regularnie podczas zajęć. Dzięki niemu nauczycielowi łatwiej jest kontrolować przebieg lekcji i utrzymać ład, a uczniowie czują się komfortowo i bezpiecznie. Klasowa rutyna jest tak samo ważna na każdym etapie nauczania, niezależnie od przedmiotu i wieku osób uczących się. Słyszysz rutyna, myślisz nuda? Otóż nie zawsze! Przekonamy was, że nuda i rutyna wcale nie muszą iść w parze, za rękę, jak nasi mali uczniowie wchodzący do sali.
PRZYWITANIE
Niesamowicie ważny element lekcji – buduje relację między nauczycielem a uczniami, integruje grupę i wzmacnia więzi. Czy przywitanie uczniów zawsze musi wyglądać tak samo? Zdecydowanie nie! Jest mnóstwo sposobów na przeprowadzenie tego elementu zajęć.
Przykłady:
- nauczyciel wita uczniów i prosi ich o zrobienie koła, następnie wchodzi do środka, wyciąga złożone ręce przed siebie, zamyka oczy i kręci się wokół, pytając How are you today? Zatrzymuje się, gdy skończy wypowiadać pytanie. Wskazanadłońmi osoba na nie odpowiada, a następnie wchodzi do środka koła i powtarza pokazaną czynność. Zabawę powtarzamy kilka razy,
- stand up if… - nauczyciel wydaje polecenia typu Stand up if you’re happy, Jump up high if you’re sleepy – uczniowie wykonują polecenia w zależności od tego, jak się czują. Oprócz nazw emocji w tych poleceniach można użyć również m.in. nazw ubrań np. Stomp your feet if you’re wearing socks.
[ . . . ]