Często nauczyciele zastanawiają się, czy w okresie przedszkolnym można już rozpocząć naukę czytania w języku obcym. Tymczasem okazuje się, że literkową podróż można rozpocząć już z dwuletnimi maluszkami, przechodząc przez kolejne etapy wdrażania do nauki czytania, a później pisania. W artykule podpowiadamy, jak to zrobić.

Czym jest czytanie globalne? Każdy dorosły zaobserwował, że nawet maluszki odczytują nazwy ulubionego napoju czy deseru. Jeśli dziecko „opatrzy się” z daną nazwą, bezbłędnie odróżni napis IKEA, McDonald’s czy LEGO i nie przeszkodzi mu w tym nieznajomość liter. Możliwe jest to dlatego, że istnieją dwie metody czytania: analityczno-syntetyczna, w przypadku której znajomość alfabetu jest konieczna, i czytanie globalne – dziecko rozpoznaje i nazywa cały wyraz. Mogą to być na początek wyrazy z bliskiego otoczenia dziecka, np. nazwy zabawek, kolorów, części ciała.

Podczas kolejnego etapu nauki czytania dzieci poznają kształt literek i wszystkie dźwięki alfabetu: A – AAapple, B – BBbear. Ostatni etap to składanie liter w wyrazy i początki nauki pisania. Dzieci około szóstego roku życia mają na tyle wykształcony słuch fonemowy, że rozumieją i łączą dźwięk głoski z jej obrazem grafi cznym. Mogą także dokonać już syntezy liter tworzących wyraz. Pamiętajmy o bardzo ważnej zasadzie – dziecko najpierw uczy się czytać, a dopiero później pisać. Prześledźmy, jak uczyć czytania poszczególne grupy wiekowe.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

Zaloguj     Zamów prenumeratę

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 18  Strona 19  Strona 20  Strona 21  Strona 22

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

To Top ↑